Application for the control of research, development and innovation projects at the Jesús Montané Oropesa University
Aplicación para el control de proyectos de I+D+I en la Universidad Jesús Montané Oropesa
Main Article Content
Abstract
In recent years, the Jesús Montané Oropesa University, located on the Isla de la Juventud, has undergone several transformations, including the adoption of project-based management. Currently, information related to this process is handled manually, which hinders workflow and delays timely decision-making. To address this issue, the design of a system is proposed to optimize the management of institutional projects. The proposed solution consists of a web-based platform that facilitates data entry, analysis, and decision support, thereby increasing the effectiveness in achieving strategic objectives and enhancing the performance of the department responsible for project oversight.
Keywords
Downloads
Article Details
References (SEE)
Aguiar, A. Y. S., López, P. L. C., Téllez, M. D. C. N., González, K. P. M., & de Jesús Espinoza, N. G. (2023). Articulación del eje de Formación Profesional y Ciudadana en un modelo de gestión con enfoque de Responsabilidad Social Universitaria. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 4(5), 1373-1386. http://latam.redilat.org/index.php/lt/article/view/1399
Calvo-Segura, J. L. (2014). Metodología base de Administración de Proyectos para el Departamento de Tecnologías de Información del Grupo VICAL.
Damian, E., & Dávila Ramón, A. (2019). Análisis comparativo de la complejidad cognitiva de la gestión de proyecto en el desarrollo de software en la iso/iec 29110-5-1-2 y la guía de los fundamentos para la dirección de proyectos del pmi. ReCIBE, Revista electrónica De Computación, Informática, Biomédica Y Electrónica, 8(1), C5. https://doi.org/10.32870/recibe.v8i1.131
Eberlein, M. (2008). Culture as a critical success factor for successful global project management in multi-national IT service projects. Journal of Information Technology Management, 19(3), 27-42. https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=380fde7531c86ed50dae4671ef82a9dcd03cf63e
Gómez, H. E. G., Quintanilla, L. A. H., & Zanelly, G. A. L. (2021). Gestión del cambio en organizaciones educativas pospandemia. Revista Venezolana de Gerencia, 26(93), 178-191. https://www.redalyc.org/journal/290/29066223012/29066223012.pdf
Idrovo, J. C. (2020). Propuesta de mejora al proceso de comunicación interna en la Federación Ecuatoriana de Atletismo (Tesis de maestría). Universidad Politécnica Salesiana. https://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/19489
Juárez, C., Alvarado, O. E., & Villanueva, H. J. (2024). Modelo prolab: Smartwasi, un emprendimiento enfocado en el desarrollo de competencias prácticas en los estudiantes universitarios de Gestión y Administración en Perú mediante la implementación de proyectos en MIPYMES. (Tesis de Grado) https://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/20.500.12404/27335
Kantis, H., & Angelelli, P. (2020). Emprendimientos de base científico-tecnológica en América Latina: Importancia, desafíos y recomendaciones para el futuro. https://publications.iadb.org/en/science-and-technology-based-startups-latin-america-importance-challenges-and-recommendations?eloutlink=imf2iadb
Kiznyte, J., Ciutiene, R., & Dechange, A. (2015). Applying cultural intelligence in international project management. PM World Journal, 4(6), 1-16. https://pmworldlibrary.net/wp-content/uploads/2015/06/pmwj35-Jun2015-Ciutiene-Dechange-Kiznyte-applying-cultural-intelligence-second-edition.pdf
Kostoglou, V. & Minos, G. (2013). Development of an innovative information system: A fish identification e-key with update capabilities. Information Systems and e-Business Management, 11(2), 253-264. https://link.springer.com/article/10.1007/s10257-012-0191-y
Medina, P. G., & Gorozabel, G. M. (2023). Pensamiento crítico y aprendizaje multidisciplinar en Emprendimiento y Gestión en la educación secundaria. Revista UNIANDES Episteme, 10(3), 341-351. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9172733
Montero, J. M. C., Gómez, H. E. G., Arocutipa, J. P. F., & Cuadros, M. J. L. (2020). Áreas de conocimiento y fases clave en la gestión de proyectos: consideraciones teóricas. Revista Venezolana de Gerencia, 25(90), 680-692. https://www.redalyc.org/journal/290/29063559017/29063559017.pdf
Letelier, P., & Penadés, M. C. (2012). Metodologías ágiles para el desarrollo de software: eXtreme Programming (XP). Universidad Politécnica de Valencia, 17. https://www.researchgate.net/profile/Patricio-Letelier/publication/28109707_Metodologias_agiles_para_el_desarrollo_de_software_eXtreme_Programming_XP/links/54ad00f10cf2479c2ee86820/Metodologias-agiles-para-el-desarrollo-de-software-eXtreme-Programming-XP.pdf
PMI. (2013). La dirección de proyectos (Guía del PMBOK®). Quinta edición, Newtown Square, Pensilvania 19073-3299 EE. UU. Project Management Institute, Inc.
Segura, E. A., de la Fuente, A. B., & Ureña, L. J. B. (2023). La responsabilidad social corporativa en el control de gestión. Universidad Almería.
Tkhorikov, B. A., Semibratsky, M. V., Gerasimenko, O. A., & Merezhko, A. A. (2018). Análisis de los enfoques metodológicos para la gestión de proyectos. Revista científica del Amazonas, 1(1), 29-37. https://revistadelamazonas.info/index.php/amazonas/article/view/4