INCES Website a Functional Proposal for the Undergraduate Career in Computer Education

Sitio web INCES una propuesta funcional para la carrera licenciatura en educacion informática

Main Article Content

Nayris Rosales Hernández
Darling María Rodríguez Esquivel
Migdalia Utra Hernández
Ricardo Castillo Valdés

Abstract

Scientific research is considered an indispensable tool to improve the quality of the educational teaching process. Currently in the Bachelor's degree in Computer Education at the Jesús Montané Oropesa University, students have little skill in handling Research, leading to a lack of new knowledge that helps improve their professional profile and be updated in accordance with scientific advances. technological. This proposal is directed towards solving this need. To develop the research, surveys were applied to teachers and students. From the data obtained, it was concluded that in this institution there is still no adequate treatment for the management of scientific information for research, so the development of a computer application for this purpose would have a positive impact on achieving the objective. proposed. The application has been developed with the use of computer tools, applied in the meticulous design and execution work that guaranteed its final quality; It enables the efficient compilation, search, consultation and visualization of the results derived from the student scientific work of the Bachelor's Degree in Computer Education. The relevance and feasibility of this computer product has been confirmed with its introduction into the information management of the students included in the sample and the degree of satisfaction achieved among them, which allows us to affirm that it constitutes a valuable tool to perfect the scientific research process, by facilitating the search, consultation and retrieval of information.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References (SEE)

Agustín Flores, F., Chan-Te-Nez, A., & Sánchez, J. E. (2021). La dimensión tecnológica en el conocimiento profesional docente: reperfilando el conocimiento didáctico del contenido de profesores universitarios. Revista de estudios y experiencias en educación, 20(44), 53-72. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-51622021000300053&script=sci_arttext

Andino Sosa, E. P. (2020). Generación de conocimiento científico y su impacto en la docencia universitaria: caso universidades ecuatorianas. https://dehesa.unex.es/handle/10662/11120

Condo Guaraca, D. I. (2024). Análisis, diseño y maquetación de un sitio web para la empresa “Calzado Ale” partiendo de la utilización de una metodología para cumplir parámetros de usabilidad (Bachelor's thesis, Riobamba). http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/12793

Domingo, A. (2021). La Práctica Reflexiva: un modelo transformador de la praxis docente. Zona próxima, (34), 3-21. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S2145-94442021000100003&script=sci_arttext

Domínguez, T. E., Mendoza, R. L. V., & Fernández, Y. R. (2018). Papel del maestro en la formación vocacional y orientación profesional en la educación primaria. Roca: Revista Científico-Educaciones de la provincia de Granma, 14(3), 85-96. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6759631

Gutiérrez Maydata, A., Rodríguez Niebla, K. L., López Castellanos, D., Alfonso Arbeláez, L. E., Monteagudo Méndez, C. I., & Jacinto Hernández, L. E. (2020). Percepción de los estudiantes de la carrera de Medicina sobre su formación profesional. EduMeCentro, 12(3), 182-202. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2077-28742020000300182&script=sci_arttext

Martínez Paz, D., & Toscano Menocal, A. (2021). La gamificación para la formación del profesional en ciencias de la información mediante las Tecnologías de la Información y la Comunicación. Conrado, 17(81), 7-16. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442021000400007&script=sci_arttext

Mejía Espitia, K. P., & Barrios Guzmán, R. J. (2022). La evaluación formativa aplicada al proceso de lectura en estudiantes de sexto grado de la Institución Educativa Docente de Turbaco (Doctoral dissertation, Universidad de Cartagena). https://repositorio.unicartagena.edu.co/handle/11227/16033

Mosquera Suárez, C. (2022). El conocimiento didáctico de profesores de ciencias: Impactos en el conocimiento práctico y en el desarrollo de actividades científicas escolares. Editorial Universidad Distrital Francisco José de Caldas.

Nivela-Cornejo, M. A., Montiel-Cubillán, G. A., & Echeverría-Desiderio, S. V. (2022). Influencia de los gestores de contenidos en el estilo de aprendizajes. Saberes Andantes, 4(Especial), 121-141. https://saberesandantes.org/index.php/sa/article/view/157

Zambrano Maridueña, R. A. (2022). Enseñanza inclusiva y educación superior: Estudio para la creación de la carrera de asistente en educación inclusiva, en el tecnológico superior Capitán Rafael Morán Valverde (Master's thesis, La Libertad: Universidad Estatal Península de Santa Elena, 2022). https://repositorio.upse.edu.ec/handle/46000/8143

Most read articles by the same author(s)