Visual and Sound Language of Colombian Cinema in the 90s
Lenguaje visual y sonoro del cine colombiano en los años 90
Main Article Content
Abstract
This article conducts a bibliographic search aimed at characterizing the visual and sound language of Colombian cinema in the 1990s. To this end, a database of 41 works was compiled, including articles, books, book chapters, and specialized magazines, covering the three main variables guiding the research, namely: visual and sound language, Colombian cinema, and the 1990s in Colombia.
In this regard, the study builds upon previous reflections on Colombian cinema, the absence of its history, thematic diversity, and its development in the country’s context. Next, it considers the various parameters of visual and sound languages. Finally, it examines the 1990s period in Colombia, analyzing the context and circumstances surrounding the emergence and development of cinema as an artistic expression that goes beyond filmic narration to influence society and the rise of a new audience.
Keywords
Downloads
Article Details
References (SEE)
Aguirre, Alberto. 1978. Tan bella como la Loren, tan actriz como la Magnani. Cinemateca. 1, 4: 92-97.
Arriaga, J., (2021). Manifestación de imagen e idea a través de sus subtextos. Revista Internacional de Cultura Visual. Recuperado de: https://visualcompublications.es/revVISUAL/article/view/2865/1719
Astudillo, W., y Mendinueta, A. (2008). El cine como instrumento para una mejor comprensión humana. Rev. Med Cine 4. 131-136. Recuperado
de: file:///C:/Users/crisd/Downloads/oca,+vol4_num3_originales05_es.pdf
Barrenetxea, I. (2010). Escuela y II República: la importancia del cine en la encarnación de los valores democráticos. Proyecto CLIO, 36. Recuperado de: http://clio.rediris.es/n36/articulos/cinebarrenetxea.pdf
Barrera, S. (2016). Reapropiación de espacios públicos para la exhibición de cine en la ciudad de México. UNAM. Recuperado de: https://ru.dgb.unam.
mx/bits
Barthes, R. (1992). Lo obvio y lo obtuso. Paidós. Recuperado de: https://docs.google.com/file/d/0B6F7Eoeev69vZ1Y1b0FBQVNfdDg/edit?resourcekey=0-SlkHt2HumvzLdpOUg8RGPQ
Barthes, R (1966). Análisis estructural del relato. Editorial, Tiempo Contemporáneo. Recuperado de: https://pdfcoffee.com/barthes-rolandanlisis-estructural-del-relato-pdf-pdf-free.html
Bravo, M. E. (2008). Itinerarios culturales 1985-2007 - Voces y presencias. Medellín: Editorial Lealon.
Carmona, J., (2004). La estigmatización en el cine. Revista Electrónica de Psicología Social FUNLAM. Recuperado de: https://www.academia.edu/80318128/La_estigmatizaci%C3%B3n_en_el_cine_Un_di%C3%A1logo_de_la_psicolog%C3%ADa_social_con_el_s%C3%A9ptimo_arte_
Carvajal, R., Tarquino, J., Velandia, W. (2018). El cine colombiano como herramienta pedagógica para la enseñanza de la historia de Colombia. Recuperado de: https://repository.ugc.edu.co/server/api/core/bitstreams/52205c1c-98b7-4179-a8f8-d3d86ad000d9/content
Castañeda, L. (2011). Agentes del sector cinematográfico y la diversidad cultural en Colombia. Nueva Época. Recuperado de: https://www.scielo.org.mx/pdf/comso/n15/n15a7.pdf
Castaño, A. (2021, 20 de noviembre). Proyectar cine para los habitantes de la calle. El colombiano. https://www.elcolombiano.com/cultura/cine-para-los-habitantes-de-calle-BD16045664
Chiner, J. La síncresis audiovisual en el género de la videomúsica: relaciones estructurales y semánticas de los componentes sonoro y visual. Universidad politécnica de Valencia. Recuperado de: https://riunet.upv.es/handle/10251/90562
Chion, M. (1993). La audiovisión. Introducción a un análisis conjunto de la imagen y el sonido. Barcelona, Paidós.
Comisión de la verdad. (2020, 13 de octubre). Tenemos que hacer películas que muestren el mecanismo de reproducción de la violencia. Recuperado de: https://web.comisiondelaverdad.co/actualidad/noticias/hacer-peliculas-muestren-mecanismoreproduccion-
violencia-victor-gaviria
Congreso de la República de Colombia. (7 de agosto de 1997). Ley 397 de 1997. Recuperado de: http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley/1997/ley_0397_1997.html
Cuervo, C. (2012). Oiga, lea: Una mirada a las revistas Ojo al Cine y Caligari en Cali, Colombia (1974-1982). Recuperado de: https://
repository.javeriana.edu.co/handle/10554/5763
Dorado, H. (1988). La Estrategia del Caracol, guion cinematográfico. Recuperado el 4 de septiembre de 2023, en: https://www.scribd.com/doc/273767521/La-Estrategia-Del-Caracol-Guion
Escorcia, V. (2008). Antecedentes del cine clubismo como programa pionero a nivel mundial en formación de público cinematográfico. Revista Luciérnaga Audiovisual. (N°1). Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5529479.pdf
Gardies, A. (1995). La historia fílmica. Hachette. Recuperado de www.cluodfront.net
Herrera, L. (2009). Ética, utopía e intoxicación en Rodrigo D: No futuro y La Vendedora de rosas. University of Pittsburgh. Recuperado de: https://d-scholarship.pitt.edu/7964/1/Herrera.pdf
Herrero, L., y Prieto J (eds.) (2021). La economía de la cultura: una disciplina joven. Estudios en homenaje al profesor Víctor Fernández. BLANCO Universidad de Oviedo. Recuperado de: https://digibuo.uniovi.es/dspace/bitstream/handle/10651/66294/La%20cultura%20como%20factor.pdf?sequence=1
Jacques, L. (2005). La luz en el cine. Paidós Barcelona. Recuperado de www.cluodfront.net
Kale, G. (2004). Interacción del cine y la arquitectura: mirando a través de la primera mitad del siglo XX. Recuperado de: https://bifurcaciones.cl/003/bifurcaciones_003_Kale.pdf
Licona, W. (2002). Hacia una economía política de la cultura en Colombia. Apuntes del Cenes. Recuperado de: https://revistas.uptc.edu.co/index.php/cenes/article/view/111/115
Maldonado, A. (2001). Evaluación de la descentralización municipal en Colombia. Dirección de Desarrollo Territorial. Recuperado de: https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Estudios%20Econmicos/163.pdf
Mitry, J. (1990). La semiología en tela de juicio (cine y lenguaje). Madrid, Akal. Recuperado de: https://versionojs.xoc.uam.mx/index.php/version/article/download/109/109/
Montuschi, L (2013). Progreso social: Crecimiento y bienestar. Universidad del Centro de Estudios Macroeconómicos de Argentina. Recuperado de: https://www.econstor.eu/bitstream/10419/110061/1/778183483.pdf
Osorio, O., (2010). Realidad y Cine colombiano 1990-2009. Universidad de Antioquia. Recuperado de: https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=r8jds6WdMhcC&oi=fnd&pg= PP1&dq=lo+visual+en+el+cine+colombiano&ots=oWgL1hd0IC&sig=027SMbXm0 X98sICwN2XTuwCFKY#v=onepage&q=lo%20visual%20en%20el%20cine%20colombiano&f=false
Peirano, M., y Vallejo, A. (2020). Festivales de cine en América Latina: Historias y nuevas perspectivas. Recuperado de: https://www.scielo.cl/pdf/cym
Pollarolo, G., (2011). El guion cinematográfico, ¿texto literario? Universidad de Ottawa. Recuperado de: https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/2478/2427
Pulecio, E. (s, f). El cine: análisis y estética. Recuperado de www.cluodfront.net
Rettberg, A. (2006). Buscar la paz en medio del conflicto: Un propósito que no da tregua. Colección Informes Especiales. Recuperado de: https://repositorio.uniandes.edu.co/server/api/core/bitstreams/16ad094c-0b93-4eee-9f5c-60ff27d77863/co
Rivera Betancur, J., & Ruiz Moreno, S. (2010). Representaciones del conflicto armado en el cine colombiano. Revista Latina de Comunicación Social, (65), 503-515. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/819/81915723037.pdf
Ruiz, F., (1994). Cine y enseñanza. Comunicar. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15800310
Saitta, C. (2012). La banda sonora, su unidad de sentido. Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Recuperado de: http://www.scielo.org.ar/pdf/ccedce/n41/n41a11.pdf
Silva, M. (2011). La identidad nacional como producción discursiva y su relación con el cine de ficción. Recuperado de: Recuperado de www.cluodfront.net
Suárez, J. (2009). Cinembargo Colombia: ensayos críticos sobre cine y cultura. Universidad del Valle. https://www-digitaliapublishingcom.zproxy.cun.edu.co/a/48441
Rivera, J. (2014). ¿Va el cine colombiano hacia su madurez? Análisis de 10 años de ley de cine en Colombia. Anagramas. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/pdf/angr/v13n25/v13n25a08.pdf
Valderrama, C. (2009). La Investigación en medios de comunicación en Colombia (1980-2009). Universidad Central. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/pdf/no
Yemail, U. (2013). Análisis del diseño de la descentralización en el sector cultural en Colombia. CIDER. Recuperado de: https://repositorio.uniandes.edu.co/server/api/core/bitstreams/10b7d566-e3ab-4423-b144-6fa079db9
Zamora, M. (2020). Cine y política: Uso de dispositivos culturales para el empoderamiento social en el siglo XX. Universidad Autónoma del Estado de México. Cine Mexicano y realidad social. Recuperado de: http://ri.uaemex.mx/bitstream/handle/20.500.11799/109600/Cine+mexicano+y+realidad+social.pdf;jsessionid=739EC3E2B64F7286F39364CCAFBBFC21?sequence=3