Caracterización de los graduados de los programas de Administración y Administración Financiera de la Universidad de la Amazonia 2013-2015

Caracterización de los graduados de los programas de Administración y Administración Financiera de la Universidad de la Amazonia 2013-2015

Main Article Content

Alexandra Forero Mendoza
Ginna Tovar Cardozo

Abstract

The monitoring of graduates is important for universities that seek to feedback their educational programs and achieve quality training standards that give prestige and institutional recognition. This follow-up requires characterizing the graduates -knowing their work status and professional development- with the main objective of establishing links, for example, through events that bring the institution together with professionals. This research was carried out in the Financial Administration and Administration programs of the University of the Amazon in Florencia (Caquetá). This was an exploratory and descriptive empirical-analytical inquiry, with quantitative instruments. Its main goal was to know the level of satisfaction of the graduates in front of both programs, their personal characteristics, the academic information, the labor situation and finally their individual opinion of the University of the Amazon. This exercise found that 68,6 % of graduates are linked to work and that 85,7 % are pursuing their careers. Given this scenario, the need arises to create improvement strategies for graduates, develop activities that strengthen their professional skills and generate institutional agreements that involve the graduate with economic activities –bearing in mind that the university has an infrastructure where productive processes are developed and that in Florencia are established large banking-entities–. 

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Author Biographies (SEE)

Alexandra Forero Mendoza, Universidad de la Amazonia

Economista, Especialista en Pedagogía, Magíster en Medio Ambiente y Desarrollo Sostenible. Docente de la Facultad de Ciencias Contables, Económicas y Administrativas de la Universidad de la Amazonia.

Ginna Tovar Cardozo, Universidad de la Amazonia

Contadora Pública, Especialista en Pedagogía, Magíster en Ciencias de la Educación. Docente de la Facultad de Ciencias Contables, Económicas y Administrativas de la Universidad de la Amazonia.

References (SEE)

Gómez, C., Sánchez, V., Fajardo, M., Trucco, G. y Cifuentes, D. (2016). Caracterización de los graduados del programa de Contaduría Pública de la Universidad de la Amazonia (2013-2015).

Face, 16(2), 29-32. Recuperado de https://doi.org/10.24054/01204211.v2.n2.2016.2288

López, A., Duarte, J., Flórez, J. y Taborda, C. (2010). El vínculo universidad-egresado: una acción socialmente responsable. Ponencia presentada en el Congreso Iberoamericano de Educación:

Metas 2021. Buenos Aires, Argentina. Recuperado de https://www.chubut.edu.ar/descargas/secundaria/congreso/EIC/RLE2401_Lopez.pdf

Lozano, A. y Artunduaga, Y. (2014). Perfil ocupacional y profesional de los egresados de la Especialización en Administración Financiera de la EAN en la ciudad de Neiva (tesis de especialización).

Universidad EAN-Surcolombiana, Neiva, Colombia.

Ministerio de Educacion Nacional. (5 de junio del 2001). Calidad en educación superior. Al Tablero, 5. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/article 87349.html

Morales, F., Aldana, J., Sabogal, F., Ospina, Á. y Aldana, G. (2008). Seguimiento a egresados. Su importancia. Teoría y Praxis Investigativa, 3(3), 61-65. Recuperado de http://www.itzitacuaro.edu.mx/residencias/archivos/1993.pdf

Universidad de la Amazonia. (2016). Programa Administracion Financiera [recurso en línea]. Recuperado de http://www.uniamazonia.edu.co/v10/