Sobre la pertinencia y el impacto social de las IES: una mirada hacia los graduados de UNINPAHU
Sobre la pertinencia y el impacto social de las IES: una mirada hacia los graduados de UNINPAHU
Main Article Content
Abstract
This article presents the result of the research carried out for the University Foundation for Human Development (UNINPAHU), in the Faculty of Economic and Administrative Sciences (FEAS), with which the correlation between professional training, job performance, employability, entrepreneurship and relevance-impact: these factors were measured in relation to the prospects of graduates between 2010 and 2017 of the technology programs in Human Talent Management (HTM), Tourism and Hotel Management (THM), Commerce and Business International (CBI) and Occupational Health and Safety (OHS) that answered the impact assessment questionnaires. It is relevant to note that the results show a concrete relationship between training and the other dimensions, which could implement an evaluation pattern of educational relevance and replicable impact in any HEI.
Keywords
Desempeño laboral
Empleabilidad
Emprendimiento
Formación
Pertinencia educativa
educational relevance, employability, entrepreneurship, job performance, training
Educational Relevance
Employability
Entrepreneurship
Job Performance
Training
Downloads
Article Details
References (SEE)
Castaño, G. y García, L. (2012). Una revisión teórica de la calidad de la educación superior en el contexto colombiano. Educación y Educadores, 15(2), 219-243. Recuperado de https://bit.ly/3gA0ATc
Fugate, M., Kinicki, A. y Ashforth, B. (2004). Employability: A psycho-social construct, its dimensions, and applications. Journal of Vocational Behavior, 65, 14-38. Recuperado de https://bit.ly/3jkhdUC
Gutiérrez, J., Asprilla, E. y Gutiérrez, J. (2014). Emprendimiento e investigación en la escala de la formación profesional y la innovación empresarial en Colombia. Revista Escuela de Administración de Negocios, 76, 144-157. Recuperado de https://bit.ly/38j7pny
Martín, X., Segredo, A. y Perdomo, I. (2013). Capital humano, gestión académica y desarrollo organizacional. Educación Médica Superior, 27(13), 288-295. Recuperado de https://bit.ly/2WvS0y7
Multiversidad Mundo Real Edgar Morin. (22 de agosto del 2016). Conferencia Las competencias, la complejidad y su naturaleza en la educación [archivo de video]. Recuperado de https://bit.ly/38fLxJI
Pérez, T. (Septiembre - octubre del 2009). Pertinencia de la educación: ¿pertinente con qué? Altablero.
Recuperado de https://bit.ly/3BeLv1l
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (pnud). (s. f.a). ¿Qué son los objetivos de desarrollo sostenible? Objetivos de desarrollo sostenible. Recuperado de https://bit.ly/3DfRDZ7
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (pnud). (s. f.b). Objetivo 4: educación de calidad.
Objetivos de desarrollo sostenible. Recuperado de https://bit.ly/38hsqPE
Querts, O., Orozco, O., Montoya, J., Beltrán, M., y Caballero, M. (2013). Consideraciones antropológicas en el proceso de formación profesional del médico general. MediSan, 17(10), 7020-7029. Recuperado de https://bit.ly/3jmthEQ.
Rodríguez, A. (2009). Nuevas perspectivas para entender el emprendimiento empresarial. Pensamiento & Gestión, 26, 94-119. Recuperado de https://bit.ly/3DfYTEl
Salas, R. (2005). La evaluación de la educación superior contemporánea. República Dominicana: Universidad Católica Nordestana.
Schumpeter, J. (2003). Capitalism, Socialism & Democracy. Londres y Nueva York: Routledge.
Valera, R. (2009). El proceso de formación del profesional en la educación superior basado en competencias: el desafío de su calidad, en busca de una mayor integridad de los egresados. Civilizar, 10(18), 117-134. Recuperado de https://bit.ly/38hXHSA
Vega, N. (2016). Neocompetencias, nuevo enfoque de competencias laborales en salud ocupacional. Educación Médica Superior, 30(3), 627-638. Recuperado de https://bit.ly/3BhFXTS