Impact and implementation of Artificial Intelligence in Marketing processes in the commercial sector: A systematic review

Impacto e implementación de la Inteligencia Artificial en los procesos de Marketing en el sector comercial: Una revisión sistemática

Main Article Content

Edgar Estiben Arévalo Castro

Abstract

This systematic review article aims to identify the impact and application of Artificial Intelligence (AI) in the marketing processes of companies in the commercial sector in the last 3 years (2022 to 2025). For this research, 30 research articles in Spanish and English that address the role of AI were reviewed and were obtained from the following databases: Google Scholar, Consensus, Scopus, ScienceDirect and the Institutional Repository of the National Unified Corporation of Higher Education, CUN. The methodology used is PRISMA, and to search the databases, the following Boolean search equation was generated (Artificial Intelligence OR AI AND Marketing AND Advertising AND Machine Learning AND Impact), thus establishing a rigorous inclusion and exclusion system to guarantee the quality of the references. As a result, it has been identified that AI has revolutionized the field of marketing and promotion in the commercial sector, optimizing interaction with customers and improving operational efficiency. Its application in marketing allows for the creation of more personalized experiences, anticipating needs and strengthening the company-customer relationship.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References (SEE)

Blanco Sanguineti, R. G. (2024). La inteligencia artificial en la publicidad: una revisión sistemática de la década 2020-2024. Revista Journal of the Academy, 53-82. doi:https://doi.org/10.47058/joa11.4

Bravo-Calderón, M., Argudo-Velastegui, M., Juela-bravo, V., Heras-Olalla, G., & Parra- Hidalgo, W. (2024). Estrategias de marketing digital para clínicas odontológicas: una revisión de la literatura. Recima21 - Revista

Científica Multidisciplinar, 5(7). doi:https://doi.org/10.47820/recima21.v5i7.5511 Cajamarca, E. (2023). Herramientas de marketing digital potenciadas por inteligencia artificial.

Esprint Investigación, 2(2), 35-44. doi:https://doi.org/10.61347/ei.v2i2.56

Calle García, A. J., Quimis Vera, M. C., Piguave Vargas, M. T., & Zambrano Luzardo, J. S. (2024). La inteligencia artificial como herramienta en la

Segmentación de mercado. Ciencia y Desarrollo, 193. doi:https://doi.org/10.21503/cyd.v27i1.2556

Campines Barría, F. J. (2023). Herramientas de inteligencia artíficial aplicadas al marketing.

Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 3536-3550. doi:https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i4.7209

Chang Bautista, L., & Chinchay Tapia, J. A. (2024). Inteligencia artificial en el marketing digital de Latinoamérica 2020-2023: Una revisión sistemática de literatura. RCA, 124-

doi:https://doi.org/10.37211/2789.1216.v1.n4.45

Chávez Bravo, J. C. (2021). La influencia de la inteligencia artificial en el futuro del marketing.

Big Bang Faustiniano. doi:https://doi.org/10.51431/bbf.v10i3.690

Citysem. (3 de 04 de 2023). Citysem.es. Obtenido de https://citysem.es/evolucion-inteligencia- artificial/#:~:text=La%20evoluci%C3%B3n%20de%20la%20inteligencia%20artificial

%20ha%20avanzado%20significativamente%20en,y%20la%20seguridad%2C%20ent re%20otras.

Cuervo Sánchez, C. A. (2021). Efectos de la inteligencia artificial en las estrategias de marketing: Revisión de literatura. aDResearch ESIC International Journal of Communication Research, 26-41. doi:https://doi.org/10.7263/adresic-024-02

Desta, E., & Amantie, C. (2024). The Role of Artificial Intelligence on Market Performance: Evidence from Scientific Review. Journal of Economics and Behavioral Studies, 16(1), 82-93. doi:https://doi.org/10.22610/jebs.v16i1(J).3511

Fernandez Rincon, A. (2023). El creativo invisible: inteligencia artificial y creación publicitaria. Miguel Hernández Communication Journal, 14, 391-408. doi:http://dx.doi.org/10.21134/mhjournal.v14i.1983

Gallardo Lavado, K. N., Geronimo Llanos, R. E., Mogollon Lavi, L. E., & Polo Gastulo, G. S. (2024). La personalización de UX mediante IA en el marketing digital en Latinoamérica (2018-2024). Revista Ciencias y Artes. Obtenido de https://revistasucal.com/index.php/rca/article/view/97

Gélvez-García, L. (2024). Diagrama de Flujo Prisma. Obtenido de Calameo.com: https://www.calameo.com/read/003818539fc99e782fb68

Gilardini Ricci, P. A. (2022). Estado del arte de la inteligencia artificial en marketing y el comportamiento del consumidor. Revista De Ciencias Empresariales │Universidad Blas Pascal, 7, 60-69. doi:https://doi.org/10.37767/2468-9785(2022)005

Gordon Graell, R. D. (2023). Chatbots e inteligencia artificial: aportes, innovaciones y aplicación en el desarrollo de sistemas de información empresarial. Revista Visión Antataura, 132-147. doi:https://doi.org/10.48204/j.vian.v7n1.a3930

Guzmán-Brand, V., & Gélvez-García, L. (2023). Estructura y construcción de artículos científicos. Una revisión sistemática. Praxis, 19(3), 498–516. doi:https://doi.org/10.21676/23897856.4962

Haleem, A., Javaid, M., Asim Qadri, M., Pratap Singh, R., & Suman, R. (2022). Artificial intelligence (AI) applications for marketing: A literature-based study. International Journal of Intelligent Networks, 3, 119-132.

doi:https://doi.org/10.1016/j.ijin.2022.08.005

López Zavaleta, V., Rojas Ahumada, K. A., & Mendoza de los Santos, A. C. (2023). El impacto de la Inteligencia Artificial en la mejora de la atención al cliente: Una revisión sistémica. Innovation and Software, 4(2), 201-2022. doi:https://doi.org/10.48168/innosoft.s12.a90

Mbwidifu Patience, G. (2024). Unveiling the Impact: AI-Driven Marketing tactics on Implementation Strategy – Systematic Literature Review (SLR) Approach. Journal of Marketing Research and Case Studies, 2024. doi:https://doi.org/10.5171/2024.374179 Morales, O. (23 de 02 de 2025). Infobae.com. Obtenido de

https://www.infobae.com/tecno/2024/04/19/inteligencia-artificial-en-2024-avances- asombrosos-desafios-complejos-y-un-futuro-incierto/

Page, M., McKenzie, J., Bossuyt, P., Boutron, I., Hoffmann, T., Mulrow, C., . . . Alonso- Fernández, S. (2021). Declaración PRISMA 2020: Una guía actualizada para la publicación de revisiones sistemáticas. Revista Española de Cardiología, 74(9), 790- 799. doi:https://doi.org/10.1016/j.recesp.2021.06.016

Pazmiño Arellano, S. G., & Pazmiño Rodríguez, L. D. (2024). Marketing digital y la personalización basada en inteligencia artificial. Revista Científica Kosmos, 187-208. doi:https://doi.org/10.62943/rck.v3n2.2024.134

Pedersen, C., & Ritter, T. (2024). Digital authenticity: Towards a research agenda for the AI- driven fifth phase of digitalization in business-to-business marketing. Industrial Marketing Management, 123, 162-172.

doi:https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2024.10.005

Priya, B., Ashulekha, G., Amar, J., & Mohammad, W. &. (2025). Unveiling sora open AI’s impact: a review of transformative shifts in marketing and advertising employment. Cogent Business & Management, 12(1). doi:https://doi.org/10.1080/23311975.2024.2440640

Quispe Mendoza, R., Garcia Gamboa, L. K., Riveros Saona, L. E., & Ruiz Castillo, N. E. (2025). Beneficios del marketing digital optimizadas por la inteligencia artificial. SCIÉNDO, 27(4), 585-593. doi:https://doi.org/10.17268/sciendo.2024.094

Rivera-Montaño, S. (2023). Impacto de la inteligencia artificial (IA) en la efectividad de las estrategias de marketing personalizado. Revista Científica Anfibios, 6(2), 70-81. doi:https://doi.org/10.37979/afb.2023v6n2.138

Russi Olivera, D. (2023). Casos de uso de la inteligencia artificial en empresas PYMES en el área de marketing. Colegio de Estudios Superiores de Administración. Obtenido de http://hdl.handle.net/10726/5341

Sanabria Rodríguez, E. E., & Frade Barreto, W. J. (2023). Aportes de la Inteligencia Artificial al Área de Servicio al Cliente. Repositorio Institucional Corporación Unificada Nacional de Educación Superior - CUN. Obtenido de https://repositorio.cun.edu.co/handle/cun/6131

Santos Fernández, J. P., Cordova Otero, J. L., Centurión Goicochea, J. E., & Ulco Chavarria,

R. E. (2025). Tendencias en el desarrollo de inteligencia artificial en la gestión comercial: Una revisión sistemática. Ingeniería y sus alcances Revista de Investigación, 15-30. doi:https://doi.org/10.33996/revistaingenieria.v9i23.129

Sepideh, B., & Puttanna, K. (2023). The Role of Artificial Intelligence in Digital Marketing: A Review. International Research Journal of Economics and Management Studies, 2(3), 125-133. Obtenido de https://irjems.org/irjems-v2i3p118.html

Suraña-Sánchez, C., & Aramendia-Muneta, M. (2024). Impact of artificial intelligence on customer engagement and advertising engagement: A review and future research agenda. Revista Internacional de Estudios del Consumidor, 48(2). doi:https://doi.org/10.1111/ijcs.13027

Ziakis, C., & Vlachopoulou, M. (2023). Artificial Intelligence in Digital Marketing: Insights from a Comprehensive Review. Information, 14, 664.

doi:https://doi.org/10.3390/info14120664

Zúñiga, F., Mora Poveda, D. A., & Molina Mora, D. P. (2023). La importancia de la inteligencia artificial en las comunicaciones en los procesos marketing. Vivat Academia, 156, 19-

doi:https://doi.org/10.15178/va.2023. 156.e1474