Globalization and new educational practices
Globalización y nuevas prácticas educativas
Main Article Content
Abstract
This article of reflection analyzes globalization and its interrelation with knowledge from the new educational practices, for this it approaches the concept in light of the expansion and internationalization of the market economy, the economic flows of goods, the changes in the educational models among others, in order to understand the dynamics that are generated from the interaction of knowledge in this stage of modernization of processes and technologies. The article also reflects on the different conflicts of values from a capitalist vision, proposing how individuals adapt to the world based on the different nuclei in which they find themselves and their evolution, which allow a social construction through conflicts and how this causes different individuals get involved in their own context, causing the various educational processes to broaden the perspective of knowledge, creating new methodologies from the different pedagogical models already imposed and promoting a new cultural opening, which generates an expansion in the world economy that breaks paradigms causing a new wave of adaptation
Downloads
Article Details
References (SEE)
Alcántara, A y Zorrilla. (2010). Globalización y educación media superior en México. En busca de la pertinencia curricular. Perfiles educativos. Vol.32, N° 127, 38-57 Ciudad de México, enero de 2010. «Globalización y educación media superior en México: En busca de la pertinencia curricular» (scielo.org.mx). http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982010000100003&lng=es&tlng=es.
Avendaño, W & Guacaneme, R. (2016). Educación y globalización: una visión crítica. Revista CivilizarCiencias Sociales y Humanas, 16(30), 191-206.
Barbero y Martin, J. (1996). Heredando el Futuro. Pensar la comunicación desde la educación. Revista Nómadas, # 5, Bogotá, Departamento de Investigaciones, Universidad Central.
Borda y Orlando F. (1991). Acción y Conocimiento, cómo romper el monopolio con la Investigación – Acción participativa. (“LA CARTOGRAFÍA SOCIAL PARA LA PLANEACIÓN PARTICIPATIVA...”) Bogotá, Editorial Cinep.
García, G. (1995). Por un País al alcance de los Niños. Al Filo de la Oportunidad. Globalización y educación: una interrelación multifacética Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), vol. XXX, núm. 1, 1er. trimestre, 2000, pp. 67-87, Centro de Estudios Educativos, A.C. Distrito Federal, México
Jaramillo y Guillermo, L. (1980). Construcción social mediante el conflicto. http://www.umanizales.edu.co/publicaciones
Mendoza, V. (2003). Nuevos Horizontes de Diálogo para el Modelo de Investigación - Acción en el Campo de la Educación. Revista electrónica Razón y Palabra. España – México. Febrero-marzo de 2003. www.razonypalabra.org.mx
Sánchez Delgado, P. & Rodríguez Miguel, J. C. (2011). Globalización y educación: repercusiones del fenómeno en los estudiantes y alternativas frente al mismo. Revista Iberoamericana De Educación, 54(5), 1-12. https://doi.org/10.35362/rie5451653
Vengoa, H. (1956). El mundo en los inicios del siglo XXI, Bogotá, Universidad de los Andes