City-branding as a tool to enhance social cohesion and economic recovery in post-pandemic and post-outbreak scenarios Social in Colombia: the Santiago de Cali case

El City-branding como una herramienta para potencializar la cohesión social y la recuperación económica en escenarios de pospandemia y pos-estallido Social en Colombia: caso Santiago de Cali

Main Article Content

Juan Gabriel Garzón Guerrero

Abstract

This article explores the possibilities of City-Branding for the development of a city brand for Santiago de Cali, Colombia, as an element of social cohesion and a catalyst for economic systems in a post-pandemic and post-social outbreak scenario. Through a qualitative investigation of the Grounded Theory type (grounded theory), an attempt was made to understand the imaginaries and perceptions of the citizens of the city of Santiago de Cali after the COVID-19 Pandemic and the Social Outbreak of 2020 for the development of a brand. of a city that contributes to boosting the economy and social cohesion. The following data collection techniques were used: in-depth interviews, focus groups, participant observation, documentary review and analysis. The analysis consisted of coding openly and axially to then categorize and interpret the responses of the participants, both from the interviews and from the focus groups. The theory underlying this work shows that, in the case of Santiago de Cali, a historically divided and fragmented city, Family, History and Opportunities are the three articulating axes of life and identity in Santiago de Cali, and since working In this synergy, it is possible to outshine the spectres or new negative ghosts that arrived as a result of the pandemic and the social outbreak.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References (SEE)

Alcaldía de Santiago de Cali. (28 de marzo de 2012). La zona rural de Cali, un destino turístico y de recogimiento para esta Semana Santa. GOV.CO. https://www.cali.gov.co/bienestar/publicaciones/44774/la_zona_rural_de_cali_un_destino_turstico_y_de_recogimiento_para_esta_semana_santa/

Alcaldía de Santiago de Cali. (16 de diciembre de 2014). Demografía de Cali. GOV.CO. https://www.cali.gov.co/informatica/publicaciones/106107/demografia_de_cali/

Alcaldía de Santiago de Cali. (13 de mayo de 2015). Economía de Cali. GOV.CO. https://www.cali.gov.co/informatica/publicaciones/106110/economia_de_cali/

Alcaldía de Santiago de Cali. (21 de noviembre de 2021a). Datos de Cali y el Valle del Cauca. GOV.CO. https://www.cali.gov.co/gobierno/publicaciones/227/datos_de_cali_y_el_valle_del_cauca/

Alcaldía de Santiago de Cali. (22 de diciembre de 2021b). Cali se proyecta como un territorio inteligente. GOV.CO. https://www.cali.gov.co/gobierno/publicaciones/166157/cali-se-proyecta-como-un-territorio-inteligente/

Alcaldía de Santiago de Cali. (26 de mayo de 2022). ¿Porqué venir a Cali? GOV.CO. https://www.cali.gov.co/turismo/publicaciones/164165/porque-venir-a-cali/

Anholt, S. (2010). Places: Identity, Image and Reputation. Palgrave Macmillan.

Anttiroiko, A. V. (2014). The Political Economy of City Branding. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203782187

Arboleda, M., Velasco, C., y Zuluaga, S. (2021). Marca ciudad para Santiago de Cali mediante la metodología básica de diseño. Revista Sapientia, 13(26), 8-16. https://doi.org/10.54278/sapienta.v13i26.100

Birke, K., García, V. y Kurtenbach, S. (2022). Pandemia, protestas y Petro presidente: el rescate de la paz en Colombia. Friedrich Ebert Stiftung. https://library.fes.de/pdf-files/bueros/kolumbien/19492.pdf

Cabrera , M., Nieto, L. y Giraldo, R. (2017). Santiago de Cali, paisaje urbano y constitución de una ciudad subjetiva. Revista Entramado, 13(2), 158 - 170. https://doi.org/10.18041/entramado.2017v13n2.26203

Cachaya, M., Peláez, M., Soto, L., y Melchor, M. (2015). Propuestas para la Implementación de una Marca de Lugar en Santiago de Cali. Revista de Economía & Administración, 12(2), 114-131. https://revistas.uao.edu.co/ojs/index.php/REYA/article/view/103/86

Cali CómoVamos. (2019). Informe Especial Por Comunas Cali 2019. ProPacífico ESAL.

Cali CómoVamos. (2021). De la opinión a la acción por nuestra ciudades. Calicomovamos.org.co. https://www.calicomovamos.org.co/_files/ugd/ba6905_e0575d04e4ec4f77b9076042a76f7a08.pdf

Cali CómoVamos. (21 de julio de 2022a). Demografía. Calicomovamos.org.co. https://www.calicomovamos.org.co/visualizador-demograf%C3%ACa

Cali CómoVamos. (2022b). Informe Especial de Salud, 2 años de la Pandemia por COVID -19 en Cali. Calicomovamos.org.co. https://www.calicomovamos.org.co/_files/ugd/ba6905_315f9de5b5544fe69944a3e7ff72024b.pdf

Cali CómoVamos. (20 de julio de 2022c). Movilidad. Calicomovamos.org.co. https://www.calicomovamos.org.co/visualizador-movilidad

Concejo Municipal de Santiago de Cali. (3 de octubre de 2019). Acuerdo 0463. “Por el cual se adopta la política publica de desarrollo económico de Santiago de Cali y se dictan otras disposiciones”. Colombia. https://www.cali.gov.co/documentos/3496/politica-publica-de-desarrollo-economico/

Concejo Municipal de Santiago de Cali. (16 de diciembre de 2021). Acuerdo 0528. “Por el cual se dictan lineamientos relativos al diseño y uso de la ‘marca de ciudad del distrito de santiago de cali y se dictan otras disposiciones”. Boletín Oficial de Publicaciones, No. 5. https://bit.ly/3QrmuHS

Diana Uribe. (18 de septiembre de 2021). Feria de Cali (Cali, Colombia) [Podcast]. https://www.rtvcplay.co/series-al-oido/las-historias-de-diana-uribe/feria-cali

Dinnie , K. (2008). Japan’s Nation Branding: recent Evolution and potential future paths. Temple University Japan. https://www.brandhorizons.com/papers/Dinnie_JapanNB.pdf

Dinnie, K. (2011). City Branding: Theory and Cases. Keith Dinnie (Associate Professor of Business).

El Espectador. (2022). Paro nacional de 2021: Cali, la ciudad de la furia. https://www.elespectador.com/investigacion/paro-nacional-de-2021-cali-la-ciudad-de-la-furia/

European Commission, Joint Research Centre. (2019). The future of cities: opportunities, challanges and the way forward. Publications Office. https://data.europa.eu/doi/10.2760/375209

Festival de Música del Pacífico. (s.f.). Acerca del festival. Festival Petronio Álvarez. https://petronio.cali.gov.co/?page_id=80026#:~:text=El%20Festival%20de%20M%C3%BAsica%20del,los%20protagonistas%20durante%20seis%20d%C3%ADas.

Grafakos, S., Tsatsou, A., D’Acci, L., Kostaras, J., Lopez, A., Ramirez, N., y Summers, B. (2019). Exploring the Use of Land Value Capture Instruments for Green Resilient Infrastructure Benefits: A Framework Applied in Cali, Colombia. Lincoln Institute of Land Policy. https://bit.ly/3Qq4AFk

Harvey, D. (1989). From Managerialism to Entrepreneurialism: The Transformation in Urban Governance in Late Capitalism. Geografiska Annaler: Series B, Human Geography, 71(1), 3-17. https://www.jstor.org/stable/490503

Latorre, E. (2016). Movilidad y Vialidad en Cali: una Carrera Perdida. Universidad Autónoma de Occidente (UAO). https://red.uao.edu.co/handle/10614/13191

Mayolo, O. (2017). Cali Pura Potencia Creativa. Secretaria de Desarrollo Económico de Cali. http://www.sela.org/media/3212380/cali-potencia-creativa.pdf

MetroCali. (2019). Caracterización Ambiental General del Municipio de Cali. Informe de Gestion Ambiental. http://www.metrocali.gov.co/wp/wp-content/uploads/2019/02/Informe-Gestion-Ambiental.pdf

Middleton, A. (2011). City Branding and Inward Investment. En K. Dinnie, City Branding (pp. 15-26). Palgrave Macmillan.

Mogrovejo, J. (2022). Estrategias resilientes y mecanismos de las organizaciones para mitigar los efectos ocasionados por la pandemia a nivel internacional. Región Científica, 1(1), 202211. https://doi.org/10.58763/rc202211

Muñiz, N. (2019). Re-branding Colombia through Urban Transformation and Rural Regional Marketing. International Studies. Interdisciplinary Political and Cultural Journal, 24(2), 79-94. https://doi.org/10.18778/1641-4233.24.06

Pontificia Universidad Javeriana Cali . (2018). Pontificia Universidad Javeriana Cali.

Ricardo, L. (2022). Dimensiones de emprendimiento: Relación educativa. El caso del programa cumbre. Región Científica, 1(1), 202210. https://doi.org/10.58763/rc202210

Rossi, U., y Vanolo, A. (2012). Urban Political Geographies: A Global Perspective. SAGE.

Sanabria, M. (2022). Construir nuevos espacios sostenibles respetando la diversidad cultural desde el nivel local. Región Científica, 1(1), 20222. https://doi.org/10.58763/rc20222

Secretaría de Turismo de Cali. (2018). Boletín de Estadísticas de Turismo 2018. Secretaría de Turismo de Cali.

Solarte, M., y García , F. (2009). Marca Ciudad Para Santiago de Cali. [Trabajo de grado]. Universidad Autónoma de Occidente. https://red.uao.edu.co/bitstream/handle/10614/7719/T05726.pdf?sequence=1&isAllowed=y

UN-Habitat. (2022). Envisaging the Future of Cities. World Cities Report 2022. https://unhabitat.org/sites/default/files/2022/06/wcr_2022.pdf

van Gelder, S. v. (2011). City Brand Partnerships. En K. Dinnie, City Branding (pp. 36-44). Palgrave Macmillan.

Vanolo, A. (2020). Cities are Not Products. Forum: Revisiting 'City Branding', 111, pp. 10-17.

Zalpa, G. (2014). Análisis metafórico. Una herramienta para los Estudios Culturales. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, XX(39), 149-171. https://www.redalyc.org/pdf/316/31631035007.pdf