Incidencia del proceso administrativo en la efectividad de la estrategia organizacional: Caso Hotel Gran Gold de Florencia (Caquetá)
Incidencia del proceso administrativo en la efectividad de la estrategia organizacional: Caso Hotel Gran Gold de Florencia (Caquetá)
Main Article Content
Abstract
This article aims to answer the following question: Can the Administrative Process be considered as a business strategy in the administration of companies? To answer this question, each of the stages that comprise the administrative process and its impact on the internal development of the company were evaluated, for which a descriptive methodology with a quantitative approach was used: a survey was designed and applied to the hotel employees, in order to collect information that allowed evaluate the factors that make up the administrative process. With the results, internal shortcomings were detected in the administrative part of the microenterprise, allowing to show how the administrative process affects SMEs (pymes), identifying aspects that are subject of improvement through the result of the internal diagnosis. These findings were fundamental for the rethinking of strategies and upgrading plans that must be implemented to overcome the weaknesses, and use the strengths detected to solve and achieve reliable
Keywords
Downloads
Article Details
References (SEE)
Argudo, C. (25 de enero de 2018). ¿Qué es el proceso administrativo? Recuperado de https:// www.emprendepyme.net/que-es-el-proceso-administrativo.html
Chiavenato, I. (29 de marzo de 2012). Elementos del Proceso Administrativo. Recuperado de http://jolenaka08.blogspot.com/2012/03/elementos-del-proceso-administrativo.html
Morera, J. (7 de abril de 2002). Definiciones del mejoramiento continuo Recuperado de https://www.gestiopolis.com/definiciones-del-mejoramiento-continuo/
Dominguez, J. (14 de 04 de 2016). Mipymes generan alrededor del 67% del empleo en Colombia. Recuperado de https://accounter.co/boletines/mipymes-generan-alrededor-del-67-del-empleo-en-colombia.html
Departamento de Educación, Gobierno de Navarra. (s.f). Elementos de un plan de mejora. Recuperado de https://www.educacion.navarra.es/documents/57308/57761/Elementos_de_un_plan_de_mejora.pdf/78733334-2a28-4f0b-9e74-3a5f10d2ab6:https://www.educacion.navarra.es/documents/57308/57761/Elementos_de_un_plan_de_mejora.pdf/78733334-2a28-4f0b-9e74-33a5f10d2ab6
Flores, S. (2015). Proceso Administrativo y Gestión Empresarial en COPROABAS, JINOTEGA (tesis de maestría). Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Matagalpa. Recuperado de https://repositorio.unan.edu.ni/1800/1/5330.pdf
Gómez-Cano, C., Aristizabal-Valbuena, C. y Fuentes-Gómez, D. (2017). Importancia de la información financiera para el ejercicio de la gerencia. Desarrollo Gerencial, 9(2), 88-101. doi:10.17081/dege.9.2.2977
Gómez, C., Sánchez, V. y Torres, L. (2016). Análisis del impacto del Programa Jóvenes en Acción de la Universidad de la Amazonia período 2014-2015. Revista FACCEA, 6(1). 58-69
Hernandez Fernandez, L., Portillo Medina, R., Crissien Borrero, T., Alvear Montoya, L., & Velandia Pacheco, G. (2016). La microempresa en Barranquilla, una aproximación a su comportamiento.Barranquilla: Educosta. Recuperado de https://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/handle/11323/1126/La%20microempresa%20en%20Barranquilla%20una%20aproximaci%C3%B3n%20a%20su%20comportamiento.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Humberto Ñaupas Paitan, e. (2014). Metodologia de la Investigación.(5ta ed.) Bogotá: Ediciones de la U. Recuperado de https://corladancash.com/wp-content/uploads/2020/01/Metodologia-de-la-inv-cuanti-y-cuali-Humberto-Naupas-Paitan.pdf
Robbins, S., & Coulter, M. (2005). Admnistración, Octavo Edición. Mexico: Pearson. Obtenido de https://www.academia.edu/8051198/ANALISIS_FINANCIERO#:~:text=Robbins%2C%20la%20administraci%C3%B3n%20%E2%80%9Ces%20la,para%20cumplir%20con%20los%20objetivos
Salazar, N., & Guerra, M. F. (septiembre de 2007). El acceso al financiamiento de las mipymes en Colombia: el papel del Gobierno. Fedesarrollo. Recuperado de http://hdl.handle.net/11445/1027
Sierra, G. C. (2009). Análisis comparativo de la situación de una pyme, antes y después de la aplicación de un plan de intervención en comunicaciones internas, para generar una propuesta aplicable a otras pymes del sectorexportador cafetero (trabajo de grado) Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá. Recuperado de https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/5337/tesis321.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Tórrez Castillo, M. F. (‘8 de 05 de 2015). La gestion administrativa y su impacto en la mejora continua hacia la calidad en la empresa matagalpa coffee group, en el municipio de matagalpa, departamento de matagalpa, 2013-2014 (tesis de maestría) Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua. Recuperado de https://repositorio.unan.edu.ni/1801/1/5332.pdf
Universidad de la Amazonia. (sf). Acuerdo 002. GUÍA PARA LA PRESENTACIÓN DE AVANCES DE INVESTIGACIÓN. Recuperado de https://www.uniamazonia.edu.co/documentos/docs/ViceRectoria%20de%20Investigaciones%20y%20Posgrados/Proyectos%20de%20Investigacion/Proyectos%20Nacionales/Administracion%20Talento%20Humano%20en%20Empresas%20de%20Florencia%20Caqueta.pdf