Digital marketing: views of the gastronomic sector in the city of Pamplona (Norte de Santander) and the entrepreneurial woman
Marketing digital: miradas al sector gastronómico en la ciudad de Pamplona (Norte de Santander) y a la mujer emprendedora
Main Article Content
Abstract
Due to the negative effects caused by COVID-19, the gastronomic sector has been shown to be one of the most affected due to all the losses of resources, which are essential for the development of the economy of any nation. Likewise, it has been possible to show that, within this sector, women are the most affected and those who suffer the most from the adverse effects that the pandemic has caused in the sector, since the greatest workload currently falls on them. Added to this, it should be noted that there is a low remuneration, which is not in correspondence with the work done. Hence, the objective has been focused on determining the strategies that women are applying in the gastronomic sector, after having acquired knowledge through digital marketing. For this, an interpretative study was used with a qualitative approach and an ethnomethodological method in the female population that had established businesses after the pandemic in the gastronomic sector. Thus, it is evident that women, through their recipes, safeguard the local culture and have adapted to the new emerging changes in the markets.
Keywords
Downloads
Article Details
References (SEE)
Agüero, A., Bustelo, M., y Viollaz, M. (2020). ¿Desigualdades en el Mundo Digital? Brechas De Género En El Uso De Las TIC. https://www.researchgate.net/publication/340129688_Desigualdades_en_el_mundo_digital_Brechas_de_genero_en_el_uso_de_las_TIC
Alonqueo, P., Alarcón, A., Hidalgo, C., y Herrera, V. (2022). Learning with respect: a Mapuche cultural value. Journal for the Study of Education and Development, 45(3), 599-618. https://doi.org/10.1080/02103702.2022.2059946
Araque, E. (2023). Una mirada a la realidad económica y educativa de la mujer indígena Zenú: reflexiones desde el Cabildo Menor el Campo Mirella. Región Científica, 2(2), 202366-202366. https://doi.org/https://doi.org/10.58763/rc202366
Aviles-Peralta, Y. (2024). Salario Emocional: más allá de la compensación tradicional. Región Científica, 3(1), 2024191-2024191. https://doi.org/https://doi.org/10.58763/rc2024191
Badaraco, K., Correa, R., García, J., y del Río, M. (2021). Efectos del Covid-19 en el comercio internacional del Ecuador. Contaduría y administración, 66(5), 1-24.
Bartels, S., Martinez-Camblor, P., Naslund, J., … y Marsch, L. (2021). Caracterización de los usuarios de las redes sociales dentro del sistema de atención primaria en Colombia y predictores de su uso de las redes sociales para comprender su salud. Revista Colombiana de Psiquiatría, 50, 44-54. https://doi.org/10.1016/j.rcp.2020.12.010
Buckingham, D. (2019). digital literacy education. Cultura y Educación, 31(2), 213-231. https://doi.org/10.1080/11356405.2019.1603814
Byon, K., y Phua, J. (2021). Digital and Interactive Marketing Communications in Sports. Journal of Interactive Advertising, 21(2), 75-78. https://doi.org/10.1080/15252019.2021.1970422
Calderón, C., Alonso, M., y Herrero, D. (2020). Digitalización del periodismo iberoamericano y su efecto en la relación del periodista con la audiencia. Estudio comparativo de Argentina, Brasil, Chile, Colombia, Ecuador, El Salvador, España, México y Portugal. Journal of Iberian and Latin American Research, 26(3), 284-300. https://doi.org/10.1080/13260219.2020.1909831
Ceballos, N., Calvo, A., y Haya, I. (2019). Student consultation strategies as a lever for school improvement. Results of a collaborative study. Cultura y Educación, 31(4), 780-813. https://doi.org/10.1080/11356405.2019.1656937
CEPAL (10 de febrero de 2021). La pandemia del COVID-19 generó un retroceso de más de una década en los niveles de participación laboral de las mujeres en la región. https://www.cepal.org/es/comunicados/la-pandemia-covid-19-genero-un-retroceso-mas-decada-niveles-participacion-laboral
Chaves, A., Sánchez, V., Pérez, A., … y Gonzalez-Argote, J. (2024). Internet of Things and Health: A literature review based on Mixed Method. EAI Endorsed Transactions on Internet of Things, 10. https://doi.org/10.4108/eetiot.4909
Cháves, R. (2020). Crisis del Covid-19: impacto y respuestas de la economía social. Noticias de la Economía Pública, Social y Cooperativa, 63, 28-43. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8235183
Colina, F. (2023). Paradigmas de la investigación científica. Fronteras en ciencias sociales y humanidades, 2(1), 25-34. https://www.fronterasdelasociedad.com/index.php/ferevista/article/download/81/160
Correia, M. (2019). El paradigma interpretativo en la investigación cualitativa: análisis de los aportes de Mariane Krause (1995). Interpretações Revista de Crítica Livre, 2(1), 1-12. http://revistainterpretacoes.com.br/dossi%C3%AAs/Interpreta%C3%A7%C3%B5es_El.pdf
de Armas, Y., Cuenca, K., y Figueira, I. (2021). Exportación de servicios en la era post COVID-19. Infodir, 36. http://scielo.sld.cu/pdf/infd/n36/1996-3521-infd-36-e1070.pdf
Debortoli, D., y Brignole, N. (2024). Inteligencia empresarial para estimular el giro comercial en el microcentro de una ciudad de tamaño intermedio. Región Científica, 3(1), 2024195. https://doi.org/10.58763/rc2024195
De la Torre, E., Perez, C., y Romero, T. (2021). Academic inbreeding in the Spanish public university system: a review of its institutional and context determinants. Culture and Education, 33(2), 229-258. https://doi.org/10.1080/11356405.2021.1904658
Díaz, J., Hernández, A. y Rodríguez, E. (2023). La estrategia de lengua materna: una prioridad del proceso de formación inicial del profesional. Revista Estrategia y Gestión Universitaria, 11 (1), 48-59. http://portal.amelica.org/ameli/journal/780/7804051004/html/
Enesco, I., Sebastián-Enesco, C., Guerrero, S., Varea, E., y Barrios, P. (2022). A digital generation in scrutiny. Children’s ideas about the internet and the online information. Journal for the Study of Education and Development, 45(4), 842-869. https://doi.org/10.1080/02103702.2022.2096294
Fernández, E., López, A., y Feijoo, B. (2022). Experiencia docente en la enseñanza de competencias online en el Grado en Publicidad. Campus Virtuales, 11(2), 87-96. https://reunir.unir.net/handle/123456789/14461
Fernández-Tapia, J., y Salazar, R. G. (2019). El teletrabajo en América Latina: derecho de segunda y cuarta generación y de ciudadanía digital. Crítica y Resistencias. Revista de conflictos sociales latinoamericanos, 9, 17-38. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7529843
Girbés, S., Gairal, R., y Torrego, L. (2019). The participation of Roma and Moroccan women in family education: educational and psychosocial benefits. Cultura y Educación, 31(4), 754-779.
https://doi.org/10.1080/11356405.2019.1656487
Gómez-Cano, C., y Sánchez-Castillo, V. (2021). Evaluación del nivel de madurez en la gestión de proyectos de una empresa prestadora de servicios públicos. Económicas CUC, 42(2), 133-144. https://doi.org/10.17981/econcuc.42.2.2021.Org.7
Gómez-Cano, C., y Sánchez-Castillo, V. (2023). Systematic review on Augmented Reality in health education. Gamification and Augmented Reality, 1, 28. https://doi.org/10.56294/gr202328
Gómez-Cano, C., Sánchez, V., Castillo-Gonzalez, W., Vitón-Castillo, A., y González-Argote, J. (2023). Internet of Things and Wearable Devices: A Mixed Literature Review. EAI Endorsed Transactions on Internet of Things, 9(4), e3. https://doi.org/10.4108/eetiot.v9i4.4276
Gómez-Cano, C., Sánchez-Castillo, V., y Clavijo-Gallego, T. (2023a). Mapping the Landscape of Netnographic Research: A Bibliometric Study of Social Interactions and Digital Culture. Data and Metadata, 2(25). https://www.researchgate.net/publication/369607280_Mapping_the_Landscape_of_Netnographic_Research_A_Bibliometric_Study_of_Social_Interactions_and_Digital_Culture
Gómez-Cano, C., Sánchez-Castillo, V., y Clavijo-Gallego, T. (2023b). Redes de conocimiento y colaboración internacional en torno al Generative Pre-trained Transformer (GPT): Un estudio bibliométrico. Metaverse Basic and Applied Research, 2, 33. https://doi.org/10.56294/mr202333
Gómez Miranda, O. M. (2022). La franquicia: de la inversión al emprendimiento. Región Científica, 1(1), 20229. https://doi.org/10.58763/rc20229
González, D., Garzón, D., y Sánchez, V. (2023). Cierre de las empresas del sector turismo en el municipio de Leticia: una caracterización de los factores implicados. Región Científica, 2(1), 202342. https://doi.org/10.58763/rc202342
Gordon, J., Narvaiza, L., y Gibaja, J. (2021). Revisiting integrated marketing communication (IMC): A scale to assess IMC in higher education (HE). Journal of Marketing for Higher Education, 31(1), 58-90. https://doi.org/10.1080/08841241.2020.1758283
Guatemala, A., y Martínez, G. (2023). Capacidades tecnológicas en empresas sociales emergentes: una ruta de impacto social. Región Científica, 2(2), 2023111. https://doi.org/10.58763/rc2023111
Gutiérrez, A., Torrego, A., y Vicente, M. (2019). Media education with the monetization of YouTube: the loss of truth as an exchange value. Cultura y Educación, 31(2), 267-295. https://doi.org/10.1080/11356405.2019.1597443
Hevia, C., y Neumeyer, A. (2020). Un marco conceptual para analizar el impacto económico del COVID-19 y sus repercusiones en las políticas. Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo, Buenos Aires-Argentina, 1, 1-19. https://www.undp.org/sites/g/files/zskgke326/files/migration/gt/5e755f67e252ff927600b7972339676e692b6a25b42b694bbb7b523c7d404147.pdf
Higuera, E. (2022). Aspectos clave en agroproyectos con enfoque comercial: Una aproximación desde las concepciones epistemológicas sobre el problema rural agrario en Colombia. Región Científica, 1(1), 20224. https://doi.org/10.58763/rc20224
Jiménez, I., y Segovia, Y. (2020). Models of didactic integration with ICT mediation: some innovation challenges in teaching practices. Culture and Education, 32(3), 399-440. https://doi.org/10.1080/11356405.2020.1785140
Kammerer, M., y Murgas, B. (2024). La innovación tecnológica desde un enfoque de dinámica de sistema. Región Científica, 3(1), 2024217. https://doi.org/10.58763/rc2024217
Ketter, E., y Avraham, E. (2021). # StayHome today so we can# TravelTomorrow: tourism destinations’ digital marketing strategies during the Covid-19 pandemic. Journal of Travel y Tourism Marketing, 38(8), 819-832. https://doi.org/10.1080/10548408.2021.1921670
Lazo, Y., García, M., y Rojas, A. (2020). La comunicación como factor clave en el espíritu emprendedor del contexto universitario. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 8(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322020000300002
Lee, H., y Cho, C. (2020). Digital advertising: present and future prospects. International Journal of Advertising, 39(3), 332-341. https://doi.org/10.1080/02650487.2019.1642015
Macedo, M., Salmerón, L., Ros, C.,… y Rouet, J. (2020). ¿Are frequent users of social network sites good information evaluators? An investigation of adolescents’ sourcing. Journal for the Study of Education and Development, 43(1), 101-138. https://doi.org/10.1080/02103702.2019.1690849
Machuca-Contreras, F., Canova-Barrios, C., y Castro, M. (2023). Una aproximación a los conceptos de innovación radical, incremental y disruptiva en las organizaciones. Región Científica, 2(1), 202324. https://doi.org/10.58763/rc202324
Martinez-Salazar, F., Sonera-Marcos, L., García-Fernández, P., Montagni, I., y González-Caballero, J. (2020). Representación de la imagen del menor en la publicidad difundida a través de internet. In Anales de Pediatría, 93 (3), 177-182. https://doi.org/10.1016/j.anpedi.2020.01.007
McDougall, J., Brites, M., Couto, M., y Lucas, C. (2019). Digital literacy, fake news and education. Cultura y Educación, 31(2), 203-212. https://doi.org/10.1080/11356405.2019.1603632
Membiela-Pollán, M., y Fernández, N. (2019). Herramientas de Marketing digital y competencia: una aproximación al estado de la cuestión. Atlantic Review of Economics: Revista Atlántica de Economía, 2(3), 1-22. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7407247
Mogrovejo, J. (2022). Estrategias resilientes y mecanismos de las organizaciones para mitigar los efectos ocasionados por la pandemia a nivel internacional. Región Científica, 1(1), 202211. https://doi.org/10.58763/rc202211
Morera, C. (2020). La publicidad televisiva sobre el juego online: narrativas y estrategias. Aposta. Revista de Ciencias Sociales, 85, 8-30. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=495965265001
Munsch, A. (2021). Millennial and generation Z digital marketing communication and advertising effectiveness: A qualitative exploration. Journal of Global Scholars of Marketing Science, 31(1), 10-29. https://doi.org/10.1080/21639159.2020.1808812
Muñoz, H., Menassa, I., Rojas, L., y Espinosa, M. (2024). La innovación en el sector servicios y su relación compleja con la supervivencia empresarial. Región Científica, 3(1), 2024214. https://doi.org/10.58763/rc2024214
Nobile, T., Noris, A., Kalbaska, N., y Cantoni, L. (2021). A review of digital fashion research: before and beyond communication and marketing. International journal of fashion design, technology and education, 14(3), 293-301. https://doi.org/10.1080/17543266.2021.1931476
Orozco, E. (2022). Experiencias en torno al emprendimiento femenino. Región Científica, 1(1), 20227-20227. https://doi.org/https://doi.org/10.58763/rc20225
Ortíz, J., Cancino, S., y Cancino, G. (2019). El aporte del turismo al desarrollo económico del Municipio de Pamplona, región nororiental de Colombia. Revista Espacios, 40(1), 15-24. https://www.revistaespacios.com/a19v40n01/a19v40n01p15.pdf
Pérez, A., García, Y., García, J., y Raga, L. (2023). La configuración de proyectos de vida desarrolladores: Un programa para su atención psicopedagógica. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 23(1), 1-35. de https://doi.org/10.15517/aie.v23i1.50678
Pérez, E., Serrano, R., y Carpio, A. (2020). Bilingualism and interculture: what are teachers doing. Culture and Education, 32(4), 621-648. https://doi.org/10.1080/11356405.2020.1819119
Pérez, M., Puche, J., Manjón, I., y Blanco, C. (2019). La interacción de los jóvenes adultos con las noticias y la publicidad online. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 59, 19-28. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6868301
Pérez-Gamboa, A., Rodríguez-Torres, E., y Camejo-Pérez, Y. (2023). Fundamentos de la atención psicopedagógica para la configuración del proyecto de vida en estudiantes universitarios. Educación y sociedad, 21(2), 67–89. https://doi.org/10.5281/zenodo.7979972
Pérez, N., y Arufe, A. (2023). Perspectivas de transición energética en América Latina en el escenario pospandémico. Región Científica, 2(1), 202334. https://doi.org/10.58763/rc202334
Picasso, F., y de Gracia, D. (2021). Revisión, crítica e innovación en las clasificaciones de paradigmas en ciencias sociales. Revista Latinoamericana de Metodología de la Investigación Social, 21, 07-22. http://relmis.com.ar/ojs/index.php/relmis/article/view/revision_critica_e_innovacion
Pont, J. (2021). Administración y Estado en el contexto post Covid-19: ¿Hacia un nuevo tipo de vínculo? Gestión y Análisis de Políticas Públicas, 26, 33-47. https://revistasonline.inap.es/index.php/GAPP/article/view/10798
Prada, J. (2023). Modelo de Deterioro de los Instrumentos Financieros. Región Científica, 2(1), 202317-202317. https://rc.cienciasas.org/index.php/rc/article/view/17
Pulido, M., Soto, Á., Lozano, F., y Peña, W. (2021). Redes sociales y relaciones digitales, una comunicación que supera el cara a cara. Revista internacional de pedagogía e innovación educativa, 1(1), 123-148. https://doi.org/10.51660/ripie.v1i1.29
Ramírez, J., Rodríguez, E. y Zamora, J. (2023). Estrategias recreativas para suplir las carencias de niños y jóvenes en situaciones de la Covid-19 en el municipio Morón (Cuba). Región Científica, 2(1), 202328. https://doi.org/10.58763/rc202328
Ramírez, D. (2021). Medios digitales y el empoderamiento de las mujeres en América Latina: el caso de las editatonas. Journal of Iberian and Latin American Research, 27(3), 459-471. https://doi.org/10.1080/13260219.2021.2030282
Raynaud, N., González, M., y Ruiz, S. (2021). Afectación de la COVID-19 en la cadena de suministro de carga global en el comercio internacional. Negonotas Docentes, 18, 9-17. https://revistas.cun.edu.co/index.php/negonotas/article/view/773
Rodríguez, E. (2022). Consumo audiovisual juvenil de las industrias creativas en Santa Clara, Cuba. Revista Guatemalteca de Educación Superior, 5(2), 30-40. https://doi.org/10.46954/revistages.v5i2.88
Rodríguez, E. (2022). El proceso de formación del liderazgo en dirigentes estudiantiles universitarios. Opuntia Brava, 14(3), 27-37. https://acortar.link/Bj2Z85
Rodríguez, E. (2021). La industria cultural y su evolución a la industria creativa. Revista Guatemalteca de Educación Superior, 4(1), 72-82. https://doi.org/10.46954/revistages.v4i1.55
Rodríguez, E., Gómez, C., y Sánchez, V. (2022). Management information systems and their impact on business decision making. Data & Metadata, 1, 21. https://www.researchgate.net/publication/373442581_Management_information_systems_and_their_impact_on_business_decision_making
Rodríguez, E., Marichal, O. y Martin, Z. (2022) Teorías del liderazgo y su impacto en los dirigentes y estudiantes universitarios. Revista Estrategia y Gestión Universitaria, 10(2), 66-79. https://acortar.link/6o5Xyp
Rodríguez, E., Pérez-Gamboa, A. y Camejo-Pérez, Y. (2023). Formación del liderazgo distribuido en los estudiantes de la carrera Gestión Sociocultural para el Desarrollo. Atenas, 61, e10942, 1-13. https://www.researchgate.net/publication/371471110_Formacion_del_liderazgo_distribuido_en_los_estudiantes_de_la_carrera_Gestion_Sociocultural_para_el_Desarrollo
Rodríguez, E., Pérez, A., y Camejo, Y. (2023). La formación del liderazgo distribuido en la intervención a favor del patrimonio cultural. Transformación, 19(2), 240-255. https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/e4313
Roman-Acosta, D., Caira-Tovar, N., Rodríguez, E., y Pérez-Gamboa, A. (2023). Estrategias efectivas de liderazgo y comunicación en contextos desfavorecidos en la era digital. Salud, Ciencia y Tecnología – Serie de Conferencias, 2, 532. https://doi.org/10.56294/sctconf2023532
Roman-Acosta, D., Rodríguez, E., Baquedano, M., López, L., y Pérez, A. (2024). ChatGPT y su uso para perfeccionar la escritura académica en educandos de posgrado. Praxis Pedagógica, 24(36), 53-75. https://revistas.uniminuto.edu/index.php/praxis/article/view/3536
Salmerón, L., y Delgado, P. (2019). Critical analysis of the effects of the digital technologies on reading and learning. Cultura y Educación, 31(3), 465-480. https://doi.org/10.1080/11356405.2019.1630958
Sánchez, V., García, R., y Gómez, C. (2023). Redes Sociales Rurales y Capital social: El caso de los paneleros de Bellavista. Universidad y Sociedad, 14(5), 383-393. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3991
Sánchez, V., Rivera, Y., y Gómez, C. (2017). Redes de trabajo entre la cooperación internacional y el Comité Departamental de Ganaderos del Caquetá para el mejoramiento de la sostenibilidad de la ganadería. Opinión Pública, 8, 29-38. https://doi.org/10.52143/2711-0281.502
Soutter, A. , y Boag, S. (2019). Environmental advertising: The effect of imagery on pro-environmental attitudes and pro-environmental behaviour. Psyecology, 10(1), 88-126. https://doi.org/10.1080/21711976.2018.1550238
Tabares, F. (2020). El coronavirus (Covid-19) y el seguro de interrupción de negocios, discusiones actuales sobre los daños inmateriales. Revista Ibero-Latinoamericana de seguros, 29(52). https://doi.org/10.11144/Javeriana.ris52.csin
Tovar, G., y Pórtela, S. (2020). Subsidio al desempleo: sobre la delicada línea de la pobreza. Negonotas Docentes, 15, 47-63. https://doi.org/10.52143/2346-1357.725
Vanegas, J. (2022). Estudio de mercados para un nuevo producto de la empresa Drucky a partir de los componentes del modelo Canvas en el municipio de Pamplona (Norte de Santander). [Trabajo de grado]. Universidad de Pamplona. http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/bitstream/20.500.12744/5419/1/Vanegas_2021_TG.pdf
Zahay, D. (2021). Advancing research in digital and social media marketing. Journal of Marketing Theory and Practice, 29(1), 125-139. https://doi.org/10.1080/10696679.2021.1882865
Zurita, M., García, E., y Arévalo, I. (2023). Gestión empresarial y prácticas de equidad e igualdad de género: el caso de la empresa Agroforestal Cafetalera Tercer Frente. Región Científica, 2(2), 202375-202375. https://rc.cienciasas.org/index.php/rc/article/view/75