Transmedia narration on cachaco lexicon for students from stratum 3 schools in Bogotá.

Narración transmedia sobre léxico cachaco para estudiantes de colegios estrato 3 en Bogotá

Main Article Content

juana valentina osorio casallas

Abstract

This project has a cultural approach in the city of Bogotá. A city where its inhabitants were characterized by having a peculiar and very humorous language, known as Lexicon Cachaco, which marked the history of the capital. With the passing of time and the arrival of new generations, this was being forgotten, as well as those who still express themselves in that particular way. This is why the project called Remembering is living arises, which consists of the creation of a transmedia narration instrument where the end user, in this case young people, live the experience of knowing the Cachaca culture through its language. The objective of this tool is that young people become more and more familiar with this culture. For the collection of information and data, the proposed methodology is quantitative, since it allows to analyze the results in an easy and direct way, through interviews with young people and adults residing in Bogotá, in order to conclude with the correct execution of the narrative instrument and that reach the ultimate public goal.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References (SEE)

Amador, J. C. (2015). Aprendizaje transmedia en la era de la convergencia cultural interactiva. Revista educación y ciudad, (25), 11–24. doi.org/10.36737/01230425.v.n25.2013.50

Anguita Martínez, R., De la Iglesia Atienza, L. y García Zamora, E. (2018). Creación de contenidos transmedia en la sociedad hiperconectada. Una etnografía digital con jóvenes universitarios. Revista Fuentes, 20(1), 29-41. http://dx.doi.org/10.12795/revistafuentes.2018.v20.i1.02

Ardini, C. (2018). Contar (las) historias: manual para experiencias transmedia sociales. http://hdl.handle.net/11086/12811

Bohórquez Luna, S, Martínez Rey, L, Ramírez Toledo, L y Vargas Nieto, I. (2018). Del dicho al hecho: intervención espacial sobre dichos y adagios populares de la cultura Bogotana. [Texto en línea]. https://repositoriocrai.ucompensar.edu.co/handle/compensar/2388

Borrul, A. S. (28 de mayo 2019). Qué es la generación Alfa, la primera que será 100% digital. BBC News Mundo. https://www.bbc.com/mundo/noticias-48284329

Carreño Villada, J. L. (2016). Narrativas transmedia en la era de la sociedad móvil. Carlos, Rey

Emperador. Fonseca. Journal of Communication, 12(12), 79–95. https://doi.org/10.14201/fjc2016127995

Costa, J. (2014). Diseño de Comunicación Visual: el nuevo paradigma. Grafica, 2(4), 89-107.

doi.org/10.5565/rev/grafica.23

Crespo-Pereira, V. y Legerén-Lago, B. (2018). El uso de la Neurociencia en el diseño de contenidos transmedia en los canales de televisión públicos de Europa: Videojuegos y Social TV. EDMETIC, 7(2), 37-56. doi.org/10.21071/edmetic.v7i2.10981

Galiana, P. (2019). Los elementos clave en la Narrativa Transmedia. [Entrada de blog]. https://www.akademus.es/blog/emprendedores/los-elementos-clave-en-la-narrativa-transmedia/

González, O. y González Cubillán, L. (2016). El enfoque epistemológico empirista-inductivo

en las investigaciones en el campo de la orientación educativa. Encuentro Educacional, 22(2).

https://produccioncientificaluz.org/index.php/encuentro/article/view/21114

Lozano Bonilla, L, Núñez Sainea, J, Orjuela Díaz, C. y Monroy, M. (2016). Así hablamos en Bogotá. https://repositoriocrai.ucompensar.edu.co/handle/compensar/2889

Lozano Ramírez, M. (2006). El habla bogotana: bogotanismos ¿un legado a la usanza cachaca o bogotana?. Cuadernos de lingüística hispánica, (8), 37-42. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=322240663004

Martínez Estrada, V., López Abreu, Z. y López Benítez, N. (2012). El fortalecimiento de la identidad cultural local. Contribuciones a las ciencias sociales. www.eumed.net/rev/cccss/19/

Ospina, A. (2012). Bogotálogo, usos y desusos y abusos del Español hablado en Bogotá. http://andresospina.com/prensa/Bogotalogo-Version-Digital.pdf

Padrón, J. (1998) La Estructura de los procesos de Investigación. [Texto en línea] http://www.monografias.com/trabajos/estruprocinv/estruprocinv.shtml

Padrón, J. (1998). La estructura de los procesos de investigación. Revista educación y ciencias humanas, 9(17), 33-45. http://padron.entretemas.com.ve/Estr_Proc_Inv.htm

Pérez, L. (2020). Guía para construir la identidad visual de tu empresa con las mejores prácticas. [Entrada de blog]. https://rockcontent.com/es/blog/identidad visual/#:~:text=La%20identidad%20visual%20es%20la,empaque%20del%20producto%20y%20m%C3%A1s.

Pratten, R. (2011). Primeros pasos con la narración transmedia. Londres: Create Space.

Revista el mundo (2022 Llega la Generación Alpha, los nativos digitales. Revista El Mundo, Sapos y Princesas. https://saposyprincesas.elmundo.es/consejos/psicologia-infantil/caracteristicas-generacion-alpha/

Saavedra-Bautista, C., Cuervo-Gómez, W. O. y Mejía-Ortega, I. D. (2017). Producción de contenidos transmedia, una estrategia innovadora. Revista Científica, 28(1), 6–16. doi.org/10.14483/udistrital.jour.RC.2017.28.a1

Samper, D. (13 de marzo de 2022). Anatomía del cachaco, según Daniel Samper Pizano. Revista Diners. https://revistadiners.com.co/cultura/archivo/69694_cachaco-anatomia-bogotano/

Qualtrics (2022). Escala Likert: ¿qué es? Pros y contras de la escala de evaluación. [Texto en línea]. https://www.qualtrics.com/es/gestion-de-la-experciencia/investigacion/escala-de-likert/

Trejo, H. T. (2018). Herramientas tecnológicas para el diseño de materiales visuales en entornos educativos. Sincronía, (74), 617-669. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=513855742031

Turk, V. (s.f.). Entendiendo a la generación Alfa. Wired consulting

Vizcarra, J., Andía, Y., Huamanchumo, H., López, M., Vizcarra, J. y Flores, G. (2003). Paradigma

cuantitativo: un enfoque empírico y analítico. Datos industriales, 6(1), 23-37. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=81606104

Yanez, P. (2018). Estilos de pensamiento, enfoques epistemológicos y la generación del conocimiento científico. Revista espacios, 39(51), 18.