Digital marketing as a positioning strategy for the artisanal trade
Marketing digital como estrategia de posicionamiento para el comercio artesanal
Main Article Content
Abstract
Currently organizations must constantly innovate in their administrative management to achieve market positioning, and make use of digital marketing strategies as an integrative and innovative tool. Within the Colombian artisan sector the adoption of technological tools marks a new path to follow and a challenge to face in the face of the unequal economic, social, and political reality. Based on documentary research this study aims to reflect about the artisan activity in Colombia and highlight characteristics and challenges faced by artisans facing the lack of inclusion of technological tools in their organizations. The aforementioned shortage does not allow the artisans to be competitive in different markets, so this study recognizes the importance of using digital marketing as a strategy for the marketing and positioning of artisan products. Finally, the conclusion of this article highlights the need to strengthen the handicraft sector to be competitive in the market with the implementation of new technologies and digital marketing plans, but also the need of ensuring the conservation and use of handicraft knowledge which becomes a source of business generation and employment for many families engaged in this activity.
Keywords
Downloads
Article Details
References (SEE)
Acosta, N. (2019). Implementación de marketing digital un desempeño empresarial para pequeñas y medianas empresas. Recuperado de http://hdl.handle.net/10654/21411.
Andrade, D. (2016). Estrategias de marketing digital en la promoción de marca ciudad. Escuela De Administración De Negocios, (80), 59-72. doi: 10.21158/01208160.n80.2016.1457
Aponte, A. (2019). La importancia de las empresas familiares y su legado intergeneracional. Negonotas Docentes, (13), 67-74
Artesanías de Colombia. (2016). Proyectos Inversión Nacional Proyectos desarrollados por Artesanías de Colombia a nivel nacional. Información, comunicación y tecnología para el sector artesanal. Recuperado de https://repositorio.artesaniasdecolombia.com.co
Artesanías de Colombia. (2019). Panorama artesanal ilustrado Reporte del sector artesanal en Colombia. Recuperado de https://artesaniasdecolombia.com.co/Documentos/Contenido/34583_panorama_artesanal_ilustrado.pdf
Artesanías de Colombia. (2014). Proyecto: Fomento a la actividad productiva artesanal del departamento de Cundinamarca. Análisis de las características del producto para la sustentación de los componentes de diseño del proyecto artesanal de Cundinamarca. Recuperado de https://repositorio.artesaniasdecolombia.com.co/handle/001/363
Artesanías De Colombia. (2019). Informe De Gestión 2018. Recuperado de https://www.artesaniasdecolombia.com.co/Documentos/Contenido/31396_informe_gestion_v2_20032019.pdf
Artesanías de Colombia. (2020). La artesanía y su clasificación. Recuperado de http://artesaniasdecolombia.com.co/PortalAC/C_sector/la-artesania-y-su-clasificacion_82
Artesanías de Colombia. (2021). Informe de Gestión 2020. Recuperado de https://artesaniasdecolombia.com.co/Documentos/Contenido/37231_informe_gestion_v1_23032021.pdf
Barrientos, P. (2017). Marketing + internet = e-commerce: oportunidades y desafíos. Finanzas y Política Económica, 9(1), 41-56. doi: 10.14718/revfinanzpolitecon.2017.9.1.3
Belén, C. (2017). Las estrategias de marketing que incrementan las ventas en un negocio de artesanías en Tonalá. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/314794162_Estrategias_de_marketing_digital_que_incrementan_las_ventas_en_un_negocio_de_artesanias_en_Tonala
Benavides, L., y Redondo, A. (2021). Estrategias de comercialización para el sector artesanal colombiano en mercados internacionales. Habitus: Semilleros De Investigación, 1(1). doi: 10.19053/22158391.11899
Benjumea, M., Benjumea, D y Torres, C. (2017). Inclusión de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en el sistema financiero colombiano. UNIMAR, 35(2), 255-267.
Bricio, K., Calle, J., y Zambrano, M. (2018). El marketing digital como herramienta en el desempeño laboral en el entorno ecuatoriano: estudio de caso egresados de la Universidad de Guayaquil. Universidad y Sociedad, 10(4), 103-109.
Camacho, J., Cervantes, F., Cesín, A., y Palacios, M. (2019). Los alimentos artesanales y la modernidad alimentaria. Estudios sociales. Revista de alimentación contemporánea y desarrollo regional, 29 (53). doi:10.24836/es.v29i53.700
CEPAL. (2016). La nueva revolución digital La revolución digital De la Internet del consumo a la Internet de la producción. Recuperado de https://repositorio.cepal.org/handle/11362/38604
CEPAL. (2018). Una mirada regional al acceso y tenencia de tecnologías de la información y comunicaciones – TIC, a partir de los censos. Cepal. Recuperado de https://www.cepal.org/es/enfoques/mirada-regional-al-acceso-tenencia-tecnologias-la-informacion-comunicaciones-tic-partir
Colombia TIC (2015). MiPyme - Empresario, competencias y capacidades. Recuperado de: https://colombiatic.mintic.gov.co/679/w3-propertyvalue-36674.html
Conectarte. Directorio de Diseño y Artesanía. (2020). Importancia de los Artesanos para Colombia. [Mensaje en un blog]. Recuperado de https://directorioconectarte.com/blog/importancia-de-los-artesanos-para-colombia/
Costa, R. (1 julio 2012). Uso de las TICS en las organizaciones. [Mensaje en un blog]. Recuperado de https://blogs.eada.edu/2012/07/05/tecnologias-informacion-en-empresa/
Cruz, J., Candía, S., y Castellano, E. (2018). Importancia de la Mercadotecnia digital como factor de competitividad en empresas artesanales. Estrategias del Desarrollo Empresarial, 4 (12), 62-69.
DANE. (2020). Economía naranja cuarto reporte 2020. Recuperado de https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/pib/sateli_cultura/economia-naranja/4to-reporte-economia-naranja.pdf
Díaz, A. (2019). Artesanías de Colombia. Bogotá D.C Colombia. #ArtesanoDigital, la mejor iniciativa de transformación digital. https://artesaniasdecolombia.com.co/PortalAC/Noticia/artesanodigital-la-mejor-iniciativa-de-transformacion-digital_13782
Flórez, L., Ramírez, C., y Ramírez, S. (2016). Las TIC como herramientas de inclusión social. 3c tic. Cuadernos De Desarrollo Aplicados a Las TIC, 5(1), 54-67. doi: 10.17993/3ctic.2016.51.54-67.
Fonseca, E. (2015). Estrategias de Comercialización para Fortalecer los Canales de Distribución de las Artesanías del Municipio de Tenango de Doria Hidalgo (Tesis de Maestría). Instituto Politécnico Nacional, México D.F, México.
Fríes, A. (2018). ‘Nuestras artesanías nos hablan de identidad y nos llenan de orgullo’. Ana María Fríes habla del crecimiento y reconocimiento que ya tienen nuestros artesanos en el mundo/ Entrevistado por Natalia Díaz Brochet. Diario el Tiempo.
Madera, M., y Acosta, R. (2017). Condiciones comerciales de la actividad artesanal y ecoturística del departamento de Sucre-Colombia. Económicas CUC, 38(1), 79-104. doi:10.17981/econcuc.38.1.04
MINCIT y Artesanías de Colombia (2019). Fortalecimiento de la actividad artesanal, una alternativa de desarrollo económico local y regional 2019-2023 nacional. Recuperado de https://artesaniasdecolombia.com.co/Documentos/Contenido/32646_2018011000249_(1).pdf
MINTIC (2015). MiPyme - Empresario, competencias y capacidades. Recuperado de https://colombiatic.mintic.gov.co/679/w3-propertyvalue-36674.html
Montenegro, Mauricio (2013). Articulaciones entre políticas económicas y políticas culturales en Colombia. El patrimonio cultural, el sector artesanal y las nuevas formas del valor y la propiedad. Boletín de Antropología, 28(46), 35-52.
Muñoz, A. (9 octubre 2013). Colombia, desde la artesanía. El Espectador. https://www.elespectador.com/opinion/columnistas/ana-milena-munoz-de-aviria/colombia-desde-la-artesania-column-451570/
Perdigón, R., Viltres H., y Madrigal, I. (2018). Estrategias de comercio electrónico y marketing digital para pequeñas y medianas empresas. Revista Cubana de Ciencias Informáticas, 12 (3).
PROCOLOMBIA (2019). Oportunidades de exportación de artesanías navideñas colombianas. Recuperado de https://www.colombiatrade.com.co/noticias/oportunidades-de-exportacion-de-artesanias-navidenas-colombianas
Riascos, J., Acosta, L., y Ortiz, M. (2020). Economía Naranja y la actividad artesanal en Colombia y Nariño: una breve revisión analítica. Tendencias, 21(2), 218-241.
Román, D. (2018). Marketing en 2018: Retos y tendencias [Mensaje en un blog]. Recuperado de. https://blogs.eada.edu/2018/01/08/retos-de-marketing-2018/
Romo, M., Erazo., Narváez, C., y Moreno, V. (2020). Estrategias de redes sociales para la promoción de macanas artesanales de la provincia del Azuay. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5 (10), 545-575. Doi: 10.35381/r.k. v5i10.705
Roque, R., Salinas, J., López, A., y Herrera, J. (2017). La tecnología: una herramienta de apoyo para pymes y emprendedores desde el entorno universitario. Ciencia Ergo Sum, 24, (1), 75-82.
Salazar, A., Paucar, L. y Borja, Y. (2017). El marketing digital y su influencia en la administración empresarial. Dominio de las Ciencias, 3 (4), 1161-1171.
Sarabia. A., Sánchez. J y González, J. (2020). Retos y tendencias del sector cerámico artesanal de Cúcuta y su área metropolitana. Respuestas, 25(1), 67-79.
Serrano, A., Castro, C y Amado, N. (2019). Diagnóstico estratégico de las MiPyMEs artesanales en Colombia. Espacios. 40(11), 8.
Simancas, E., García, M., Silva, C., Balhadj, S y Ferhane, D. (2015). Artesanía y comunicación: Retos para el sector artesanal de Tánger, Opción 31(2),1041-1059
Striedinger. M. (2018). El marketing digital transforma la gestión de pymes en Colombia. Cuadernos Latinoamericanos de Administración, 14 (27).
Zenteno, F. y Valdez, L. (2017). Manufactura esbelta y laboratorio. producción en masa, artesanal. Recuperado de https://www.academia.edu/32625386/PRODUCCION_ARTESANALhttps://www.academia.edu/32625386/PRODUCCION_ARTESANAL