Importance of student incubators in universities for scientific research
Importancia de los semilleros estudiantiles en las universidades, para la investigación científica
Main Article Content
Abstract
At present, the development of scientific research in universities is of vital importance. In this sense, research seedbeds are groups composed of university students who work on research projects in different areas of knowledge under the supervision of a teacher or researcher. These groups focus on encouraging students to learn by doing. Therefore, the objective is to identify the advantages that student research seedbeds provide in universities to contribute to the promotion and development of scientific research. A theoretical review of the main studies aimed at the categorical management of student research seedbeds was made, a content analysis was conducted, as well as the management of information sources and techniques as a methodological resource. The study made it possible to identify, in broad terms, that the student research seedbeds in the universities enrich the scientific work of the students, since they contribute favorably to the improvement of good practices in scientific research. Likewise, it was evidenced that good practices through student research seedbeds foster values such as leadership and self-determination in university students' academic sphere.
Keywords
Downloads
Article Details
References (SEE)
Álvarez, D, Díaz, C., y Herazo, R. (2023). Factores académicos asociados al proceso de investigación formativa en las instituciones educativas del sector oficial de Sincelejo, Sucre. Región Científica, 2(1), 202319. https://doi.org/10.58763/rc202319
Arango Montes, R., y Gómez-Giraldo, J. S. (2021). Experiencias de los Semilleros de Investigación de la Universidad de Antioquia Seccional Oriente: Aprendizajes y Perspectivas. Uni-Pluriversidad, 21(1), 1–17. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.21.1.05
Arriero Pérez, K. V., Olmos Pérez, K. O., y Niño Sánchez, K. S. (2021). Consolidación del semillero de investigación de la Institución Educativa Distrital Colegio Rafael Bernal Jiménez: una estrategia para impulsar la formación de jóvenes investigadores desde la virtualidad. PPDQ Boletín, 64, 1-18. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/PPDQ/article/download/16759/10780
Asis López, M. E., Monzón Briceño, E., y Hernández Medina, E. (2022). Investigación formativa para la enseñanza y aprendizaje en las universidades. Mendive. Revista de Educación, 20(2), 675-691. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2676
Bonilla-Aldana, D. K., y Rodriguez-Morales, A. J. (2021). The threat of the spread of SARS-CoV-2 variants in animals. Veterinary Quarterly, 41(1), 321-322. https://doi.org/10.1080/01652176.2021.2008046
Borges, A. y González, Y. (2022). Educación comunitaria para un envejecimiento activo: experiencia en construcción desde el autodesarrollo. Región Científica, 1(1), 202212. https://doi.org/10.58763/rc202213
Cabanillas-Lazo, M., Quispe-Vicuña, C., Loli-Guevara, S., Mego, J. C., Ruiz-Yaringaño, A. J., Barja-Ore, J., y Mayta-Tovalino, F. (2023). A 10-year scientometric analysis of the academic publications of the 27 Peruvian Scientific Societies of Medical Students. Educación Médica, 24(1), 100771. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2022.100771
Calla-Vásquez, K. M., Torres-Rivera, J. L., y Mory-Chiparra, W. E. (2022). El desarrollo científico en las universidades mediante los semilleros de investigación. INNOVA Research Journal, 7(3.1), 13-25. https://doi.org/10.33890/innova.v7.n3.1.2022.2164
Cantú, I., Medina, A. y Martínez, F. (2019). Semillero de investigación: Estrategia educativa para promover la innovación tecnológica. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 10(19), 1–25. https://doi.org/10.23913/ride.v10i19.505
Cañizares, F. (2021). Seminario-taller para desarrollar competencias investigativas en docentes de pregrado de la Universidad Regional Autónoma de los Andes – Santo Domingo. [Tesis de doctorado, Universidad Nacional de Trujillo]. https://cutt.ly/mJONKY6
Cardona, M. y Giraldo, C. (2021). El semillero de alfabetización académica como valor agregado en la formación profesional de sus participantes. Revista Reflexiones y Saberes, 15, 106–114. https://cutt.ly/cJONVju
Castellanos, E. T. P. (2022). Trascendencia de los programas de Física universitaria y la formación del docente para el desarrollo de semilleros de investigación. Domino de las Ciencias, 8(3), 65-92. http://dx.doi.org/10.23857/dc.v8i3
Castro, G. (2021). Causas que favorecen u obstaculizan la investigación en las prácticas del aula de los docentes del área de lengua castellana en el nivel secundaria de seis instituciones de Educación Pública de la Ciudad de Neiva. [Tesis de maestría], Universidad Sur colombiana. https://repositoriousco.co/bitstream/123456789/2112/1/TH%20ME%200403.pdf
Chara-Saavedra, P. y Olortegui-Luna, A. (2018). Factores asociados a la actitud hacia la investigación en estudiantes universitarios de enfermería. CASUS, 3(2), 83–88. https://doi.org/10.35626/casus.2.2018.73
Chavarría, L., Bustamante, C., Cardona, A., y Bayona, G. (2022). Quantifying crustal thickness and magmatic temperatures of the Jurassic to Early Cretaceous North-Andean arc. International Geology Review, 64(18), 2544-2564. https://doi.org/10.1080/00206814.2021.1992301
Claros, A. (2019). La Participación Estudiantil en la Jornada Nocturna de La Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca. [Tesis de pregrado], Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca. https://cutt.ly/PJON9FY
Díaz Suazo, E. L., Aguirre Astudillo, M. y Núñez Castillo, C. G. (2022). Sistematización de la experiencia de un Semillero de Investigación implementado en el contexto de la Formación Inicial Docente de una universidad estatal y regional chilena. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 19 (38), 82-93. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8518947
Echeverry-Mejía, J. A., Pallares, C., y Gómez, L. (2021). El rol pedagógico de la investigación científica y tecno: Sección Recursos. Cuadernos de Coyuntura, 7(Continuo), 1-21. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/CuadernosConyuntura/article/view/38081
Garza Puentes, J. P., Gordillo Romero, N. F., Cardona Gómez, L., y Lara Wagner, J. A. (2021). Modelo de gestión del conocimiento para semilleros de investigación: requisitos académicos y administrativos. Revista Universidad y Sociedad, 13(6), 159-167. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2218-36202021000600159&script=sci_arttext&tlng=pt
Godoy-Briceño, J., y Marcone-Dapelo, P. (2022). Semillero de neurokinesiterapia acuática: vivencias del proceso formativo. Revista F@ro: revista teórica del Departamento de Ciencias de la Comunicación, 1(35), 1-13. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8552009
Gómez C., Ortiz, N. y Perdomo, L. (2016). Procrastinación y factores relacionados en la educación superior. I+D Revista de Investigaciones, 7(1), 32-39. https://doi.org/10.33304/revinv.v07n1-2016004
Gómez, C. (2022). Ingreso, permanencia y estrategias para el fomento de los Semilleros de Investigación en una IES de Colombia. Región Científica, 1(1), 20226. https://doi.org/10.58763/rc20226
Gómez, C., Sánchez, V. y Rincón, M. (2015). Análisis del Sistema Institucional de Evaluación de Estudiantes: El caso de la IE Nueva Jerusalén. Cultura Educación y Sociedad, 6(2), 139-157. https://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/handle/11323/3105/An%C3%A1lisis%20del%20sistema%20institucional%20de%20evaluaci%C3%B3n%20de%20estudiantes%20el%20caso%20de%20la%20IE%20Nueva%20Jerusal%C3%A9n..pdf?sequence=1
Gómez-Cano, C., Sánchez-Castillo, V. y Estrada-Cely, G. (2022). Limitantes para la participación de los estudiantes en Semilleros de Investigación. Cultura, Educación y Sociedad, 13(2), 9-28. http://dx.doi.org/10.17981/cultedusoc.13.2.2022.01
Granger Serrano, L. F., y Mesa Gil, D. (2022). Los semilleros: escenarios de investigación formativa que fortalecen la Formación Profesional Integral. Revista Sennova: Revista del Sistema de Ciencia, Tecnología e Innovación, 6 (1), 11-24. https://revistas.sena.edu.co/index.php/sennova/article/view/5390
Herrera, A. O., y de Alba, L. V. (2021). Los semilleros escolares de investigación: un aporte a la calidad educativa. Revista Cedotic, 6(1), 225-248. https://investigaciones.uniatlantico.edu.co/revistas/index.php/CEDOTIC/article/download/2846/3769/
Jojoa, H. A. (2021). Semilleros de investigación: una mirada general desde lo individual y colectivo. Revista Universitaria de Informática RUNIN, 9(12), 84-104. https://doi.org/10.22267/runin
Lara-Páez, M. Y. (2022). Conformación de semilleros de investigación, una alternativa pedagógica para fortalecer procesos educativos enfocados en el estudiante como centro de su aprendizaje. Panorama, 16 (31), 300-319. https://doi.org/10.15765/pnrm.v16i2(31).3515
León, P. A., Bottía, H., Molina V, D., Martínez Vertel, J. J., Muñoz, S. F., y León, A. Y. (2022). Catalytic upgrading evaluation under steam injection conditions with spectroscopy 1H-NMR. Petroleum Science and Technology, 40(13), 1622-1639. https://doi.org/10.1080/10916466.2022.2025834
Maldonado-Ruiz, G., Soto Gomez, E. (2021). “Placing oneself on the other side”: how teachers' dispositions toward research can be constructed through pedagogical documentation. A case study in Spain. Early Years, 43, 1-15. https://doi.org/10.1080/09575146.2021.1942796
Mamani-Benito, O., Hilasaca-Mamani, K., Tito-Betancur, M., y Tarqui, E. E. A. (2023). Diseño y validación de la escala de motivación para publicar un artículo científico en universitarios peruanos (MOPu-AC). Educación Médica, 24(3), 100799. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2023.100799
Marles, C., Peña, P. y Gómez, C. (2017). La lúdica como estrategia para la educación y cultura ambiental en el contexto universitario. Revista UNIMAR, 35(2), 283-292. https://revistas.umariana.edu.co/index.php/unimar/article/view/1540
Medina-López, J. C., Hurtado-Flórez, D. A., y Barreda-Ramírez, C. (2020). Aplicación de la Metodología del Marco Lógico en los proyectos de semilleros de investigación de una universidad a distancia. Revista Científica Profundidad Construyendo Futuro, 12(12), 12-21. https://doi.org/10.22463/24221783.2571
Mendoza, J. F. A., Paz, T. C., Pineda, Y. L. R., Becerra, M. V. T., Blandon, D. M., Aponte, E., y Daza, M. A. M. (2020). La enseñanza de la investigación, una mirada desde la experiencia de aprendizaje de los estudiantes vinculados a semilleros. Nuevas realidades de las ciencias sociales, económicas y administrativas. Corporación Universitaria de Asturias. https://www.academia.edu/download/65059270/CapitulodeLibroFUCNUNAD.pdf#page=54
Moreno-Chaparro, J., Parra Esquivel, E. I., Santos Quintero, A. L., Páez, L., Martínez Quinto, S., Rojas Barrios, B. E., Samudio, J. F, y Romero Villareal, K. M. (2022). Telehealth interventions aimed at parents and caregivers of children living in rural settings: a systematic review. Child Care in Practice, 1-24. https://doi.org/10.1080/13575279.2022.2083075
Mosquera, F. E. C., Rojas, A. N., Reyes, S. P. M., Arango, A. C. A., Ovalle, I. Á., Perlaza, C. L., Satizabal, B. S., y Salas, J. A. (2021). Publicación de tesis sustentadas en un pregrado de ciencias de la salud de una universidad colombiana, 2012-2017. Prevalencia y factores relacionados. Educación Médica, 22, 185-190. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2019.11.006
Moyano-Acevedo, J., Vargas-Niño, C., Beltrán-Daza, Á., y Hoyos-González, A. (2022). El semillero Ranitomeya, un escenario que posibilita la investigación desde la práctica pedagógica en la escuela. Revista Bio-grafía, Número Extraordinario, 3137-3146. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/bio-grafia/article/view/18529
Ojeda-Pérez, Z. (2021). El EnIIU, un escenario multidisciplinar de divulgación científica para semilleros y jóvenes investigadores de Boyacá, Colombia. Revista Habitus: Semilleros de investigación, 1(2), e13591. https://doi.org/10.19053/22158391.13591
Olazabal, P. J. C. (2020). La importancia de la investigación formativa como estrategia de aprendizaje. EDUCARE ET COMUNICARE: Revista científica de la Facultad de Humanidades, 8(1), 88-94. https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/397/828?download=pdf
Pabón-Martínez, B. A., Rodríguez-Pulido, L. I., y Henao-Castaño, A. M. (2022). La familia en la prevención del delirium en la unidad de cuidados intensivos: scoping review. Enfermería Intensiva, 33(1), 33-43. https://doi.org/10.1016/j.enfi.2021.01.003
Ponce, M. C. B. (2020). Los semilleros científicos: una estrategia para fomentar la investigación en estudiantes universitarios. Revista Memoralia, (19), 39-46. https://revistas.unellez.edu.ve/index.php/rmemoralia/article/view/999/894
Puerto-Riscanevo, S. (2022). Forjando talentos: el horno de inducción en los semilleros de investigación de la UPTC. Entrevista a Fabio Raúl Pérez Villamil. Revista Habitus: Semilleros de investigación, 2(4). https://doi.org/10.19053/22158391.14622
Ramírez, J., Rodríguez, E., y Zamora, J. (2023). Estrategias recreativas para suplir las carencias de niños y jóvenes en situaciones de la Covid-19 en el municipio Morón (Cuba). Región Científica, 2(1), 202328. https://doi.org/10.58763/rc202328
Regalado-Chicaiza, J. D., Vergara-Julio, C., y Abad, J. V. (2020). Etapas de formación de los semilleros de investigación para maestros de lenguas. Ciencia y Academia, 1, 145-155. https://revistas.ucatolicaluisamigo.edu.co/index.php/CYA/article/view/3736
Ricardo, L. (2022). Dimensiones de emprendimiento: Relación educativa. El caso del programa cumbre. Región Científica, 1(1), 202210. https://doi.org/10.58763/rc202210
Rodríguez Montes, D. C., y Ortega Bonfante, J. S. (2021). La relación entre la triple hélice (universidad-empresa-estado) y el trabajo investigativo de los semilleros con noción emprendedora. Revista Gestión y Desarrollo Libre, 6(12), 1-14. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/gestion_libre/article/view/8724
Rodríguez, E. (2022). Consumo audiovisual juvenil de las industrias creativas en Santa Clara, Cuba. Revista Guatemalteca de Educación Superior, 5(2), 30-40 https://revistages.com/index.php/revista/article/view/88
Rodríguez, E. (2022). El proceso de formación del liderazgo en dirigentes estudiantiles universitarios. Opuntia Brava, 14(3), 27-37. https://acortar.link/Bj2Z85
Rodríguez, E., Marichal, O. y Martin, Z. (2022) Teorías del liderazgo y su impacto en los dirigentes y estudiantes universitarios. Revista Estrategia y Gestión Universitaria, 10(2), 66-79. https://acortar.link/6o5Xyp
Romero Atencia, K., López Ríos, S., y Cardona Zapata, M. E. (2022). Habilidades de razonamiento lógico por medio de TIC para la población Sorda del semillero Impar de la Universidad de Antioquia. Cuadernos Pedagógicos, 24(33), 1-15. https://revistas.udea.edu.co/index.php/cp/article/view/349290
Sánchez, V., Gómez, C y Polanía, L. (2016). La Educación Superior en Colombia: una cuestión de calidad, no de cantidad. Revista Criterios, 23(1), 153-180. https://revistas.umariana.edu.co/index.php/Criterios/article/view/1792
Valladales-Restrepo, L. F., Vargas-Diaz, K., Peña-Verjan, N. M., Jaramillo Sepúlveda, S., y Machado-Alba, J. E. (2022). Pharmacological management, and potentially inappropriate prescriptions in patients with osteoporosis. Expert Review of Endocrinology & Metabolism, 17(5), 455-462. https://doi.org/10.1080/17446651.2022.2112177